Kassoja ilman henkilökuntaa – myös H&M testaa

Nyt myös vaatealalla kokeillaan kassoja, jossa asiakas itse ottaa ohjat käsiinsä, mutta onko verkkokauppa loppukädessä voittaja?

Ilmoitus

Ruotsalaisjätti H&M kokeilee Täbyn kaupassaan neljää itsepalvelukassaa. Asiakas skannaa itse ostoksensa ja maksaa joko kortilla tai käteisellä.

- Kokeilun tarkoitus on antaa asiakkaalle parannettua palvelua tarjoamalla heille useampaa tapaa maksaa ostoksensa, H&M:n Amanda Larsson toteaa Market -lehden haastattelussa.

”Asiakkaan ja henkilökunnan välinen kontakti kärsii”

Ihmisten välisen kanssakäymisen vähentymisellä voi tutkijoiden mukaa myös olla negatiivisia seuraamuksia kaupoille.

- Henkilökohtaisten kohtaamisten korvaaminen tekniikalla voi johtaa siihen, että asiakkaat valitsevat jatkossa verkkokaupan kivijalan sijasta. Yrityksille, jotka ovat suorassa kilpailussa verkkokauppoja vastaan, asiakaspalvelu on tärkeä valttikortti, Boråsin korkeakoulun professori Karin Ekström sanoo Dagens Nyheter -lehden haastattelussa.

H&M avasi ensimmäiset kauppansa Suomessa vuonna 1997. Tällä hetkellä yritys toimii 39 eri paikkakunnalla ja liikkeitä on yhteensä 58.