Kaikki sai alkunsa kaljapullojen kierrätyksestä – suomalaisyrityksen paketti vähentää jätettä

Vastoinkäymisten kautta maailman valloitukseen. ”Nyt muun muassa H&M ja Zalando testaavat palvelua, joten mahdollisuudet kovaan kasvuun ovat olemassa” RePackin operatiivinen johtaja Jonne Hellgren (kuvassa) sanoo.

RePack on Pohjoismaiden ympäristöpalkinnolla tunnustettu keksintö. Verkkokauppiaille ja pääasiassa vaatteiden toimitukseen tarkoitetun kätevän pussin voi käyttää jopa 20 kertaa. Ostaja valitsee verkkoliikkeessä RePackin ja palauttaa pussin toimituksen jälkeen postilaatikkoon, josta se kiertää RePackin Tallinnan tai Salt Lake Cityn varaston kautta takaisin verkkokauppiaalle. RePackin palauttaminen sisältää niin ikään pantin, jonka saa verkkoliikkeessä käytettävän etusetelin muodossa.

Ilmoitus

- RePack tarjoaa verkkokauppiaalle uudelleenkäytettäviä pakkauksia sekä siihen liittyvää palkitsemismallia, Hellgren kertoo.

 

Kaljapullojen panttauksesta kaikki lähti

Mutta palataanpa vielä ajassa taaksepäin. Idea sai nimittäin alkunsa jo aikoja sitten yrityksen perustajajäsenen, Juha Mäkelän, ollessa vaihto-oppilaana Tanskassa. Olutpullojen kierrätys ja niistä saatava pantti jäivät kätevänä systeeminä kytemään mieleen.

Ajatus sai kuitenkin tulta alleen vasta vuosien päästä ja konkretisoitui nykyiseen muotoonsa Itellan logistiikkakeskuksissa, jossa uransa alussa olevat yrittäjät kehittivät toimintaa ja näkivät kasvavan verkkokaupan kertakäyttöpakkauksien vuoren rullaavan liukuhihnalla.
RePack innovaatio oli syntynyt.

- Miten saat pakkauksen takaisin? Miltä se näyttäisi? Millainen bisnesmalli? Miksi sitä kutsutaan? Suuria ja vaikeita kysymyksiä, mutta vähitellen palaset asettuivat paikoilleen, RePack kirjoittaa sivuillaan.

 

Haasteita vastaan

Ympäristöajattelu kasvaa nyt, mutta RePack oli markkinoilla todella aikaisin.

- Vasta viimeisen kahden vuoden aikana markkinat ovat syntyneet, Jonne Hellgren toteaa.

Ilmoitus

Alku oli välillä takkuinen ja Hellgrenin mukaan haasteita riitti.

- Bisnesmallin kehittäminen, operaatioiden käynnistäminen ja kehitys, kumppaneiden hakeminen, valinta, tiimin rakentaminen, hän luettelee.

Tänä päivänä RePackin yksi suurimmista markkinoista löytyy Saksasta, mutta heti kättelyssä uusilla markkinoilla odotti tyly vastaanotto. Joitakin vuosia sitten Saksan posti nimittäin ilmoitti, etteivät pussit käy vaan posti jakaa ainoastaan laatikoita.
RePack on voittanut useita kilpailuja ja ollut mukana EU:n Horizon 2020-ohjelmassa.
Yrityksen eteenpäin luotsimisessa julkinen rahoitus on ollut merkittävässä roolissa.

 

Maailman valloitukseen

Monet suuryritykset ovat viime aikoina valinneet RePackin toimituksiinsa. Viimeisimpänä esimerkiksi muotijätit Zalando ja H&M. Aasiassa valmistettava keltainen pussi on lähtenyt todelliseen maailmanvalloitukseen. Viimeisimpänä markkina-alueena on Yhdysvallat. Missä RePack on sitten kaikkein suosituin?

- Hankala sanoa yksittäistä maata. Verkkokauppa on globaalia, mutta eniten käyttäjiä on Pohjoismaissa, Saksassa ja nyt uutena kasvavana markkinana USA, Jonne Hellgren kertoo.

Suomessa ympäristöajattelu on korkealla tasolla, mutta Hellgren ei silti nimittäisi suomalaisia edelläkävijöiksi.

- Kärkipäätä, mutta en väittäisi edelläkävijöiksi. Suomalaiset seuraavat nopeasti trendejä, mutta ei suomalainen verkkokauppa tässä mitenkään erityisesti ole profiloitunut, hän pohtii.

RePackin voi käyttää noin 20 kertaa ja uransa loppuun tullut pussi jatkaa matkaansa kohti uusiokäyttöä.

- Pakkauksissa käytetty materiaali on 100% kierrätettävää. Tällä hetkellä teemme vanhoista rikkinäisistä repackeista uusia tuotteita, eli kierrätyksen sijaan ne "upcyclataan, Hellgren kertoo.

 

Ilmainen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto

Äkkisiltään vaikuttaa siltä, että vain suuryritykset olisivat tarttuneet RePackin pussiin. Näin se ei kuitenkaan ole. RePack –vaihtoehto löytyy yli 50 verkkokaupasta. Kauppiaalle se on huokea vaihtoehto, sillä ekologisuus on viime kädessä ostajan omalla tunnolla.

- Suurin osa asiakkaista on pieniä verkkokauppoja. Suuret ehkä ovat näkyvämpiä, mutta meillä on yli 50 verkkokauppaa, joista suurin osa on brändin omistajia. Käyttö on verkkokaupalle käytännössä ilmaista, sillä he useimmiten tarjoavat RePackia valintana asiakkaalle ja ottavat siitä maksun. Maksu kattaa RePackin kustannukset verkkokaupalle, joten se on ilmainen ja ympäristöystävällinen ratkaisu, Hellgren kertoo.

 

”Megatrendit ovat meidän puolellamme”

Verkkokauppa kasvaa ja huoli ilmastonmuutoksesta lisääntyy. RePackin kaltaiselle innovatiiviselle yritykselle se tietää markkinarakoa.

- Verkkokauppa kasvaa kaksinumeroisina lukuina vuodessa. Poliitikot ovat suitsimassa kertakäyttöä, media on nostanut roskaamisen ja päästöjen vähentämisen keskiöön ja tämä vaikuttaa meidän kaikkien ajatteluun. Uudelleenkäytettävät ratkaisut vääjäämättä korvaavat kertakäyttöiset, RePackin operatiivinen johtaja Jonne Hellgren toteaa.

KUVA: REPACK