”Kaikki haluavat suloisia tavaroita” – suomalaisasiakkaat löysivät mangatuotteet

Ruotsalainen Kawaii ei ole koskaan markkinoinut itseään kotimaansa ulkopuolella – silti suomalaiset ja muut pohjoismaalaiset ovat huomattava osa yrityksen asiakkaista.

Kawaiin perustaja Jenny Lindgren jätti lukion kesken vuonna 2004 ja päätti satsata ideaansa. Hän lanseerasi Kawaii.se verkkokaupan, joka on erikoistunut mangatuotteisiin.

Verkkokauppa tuolloin ei ollut sama asia kuin nyt. Minulla ei oikeastaan ollut yhtään resursseja, mutta laitoin kaikki rahani yritykseen, jotta se kasvaisi, Jenny Lindgren on kertonut aiemmin Ehandelin sisarsivuston haastattelussa.

Ilmoitus

Neljä vuotta myöhemmin hän luki itsensä ylioppilaaksi, sai lapsen ja avasi fyysisen liikkeen. Hän kuvailee päivää fantastiseksi, sillä avajaispäivänä myymälään kiemurteli pitkä jono. Mangatuotteilla on omat faninsa. Lindgren panostaa erityisesti siihen, etteivät asiakkaat osta vain kerran – vaan, että he myös palaisivat.

Uskon, että yksi vahvuuksistamme on, että olemme pieniä ja voimme tehdä jokaisesta ostokokemuksesta hyvin henkilökohtaisen. Kuka omistaa esimerkiksi Elloksen? En minä ainakaan tiedä. Se on iso organisaatio ja niin persoonaton kuin vain voi olla, hän naurahtaa.

Kawaii panostaa erityisesti paketointiin. He pistävät tilauksiin mukaan pieniä tarroja ja karamellejä. Se tuottaa tulosta, sillä monet asiakkaista käyttävät instagramia ja laittavat kuvia tilauksista sosiaaliseen mediaan.

Niin sen pitääkin olla. En halua pistää 100 000 kruunua markkinointiin. Haluan, että asiakkaat suosittelevat meitä oikeasti, hän sanoo.

Kun pandemia iski, myös Jennyn fyysisen liikkeen myynti kuihtui 80 prosenttia. Silloin hän käänsi isomman vaihteen päälle verkkokaupassa ja se on tuonut tulosta.

Viime vuonna verkkokaupan myynti oli keskimäärin 10 prosenttia kokonaismyynnistä, nyt se on 30 prosenttia. ”Koputa puuta”, hän sanoo.

Verkkokauppa kasvoi vain elokuussa 570 prosenttia, mikä on enemmän kuin joulumyynti verkossa. Tuo ei ehkä sano mitään, jos ei tiedä, miten paljon verkkokaupan liikevaihto oli aikaisemmin, mutta se on joka tapauksessa kasvanut todella todella paljon.

 

Ilmoitus

Suomalaisasiakkaat löysivät liikkeen

Kawaii toimittaa kaikkialle maailmaan ja heillä on runsaasti ulkomaisia asiakkaita, mutta laajentamissuunnitelmia heillä ei silti ole. Jenny Lindgren haluaa kehittää liikettä strategisesti ja että kehitys tapahtuu oikealla tavalla.

Saamme todella paljon tilauksia Suomesta, Norjasta ja Tanskasta. Myös vähän Saksasta, Espanjasta ja USA:sta. Sivumme on kuitenkin edelleen vain ruotsiksi. En ole koskaan laittanut energiaa näihin maihin.

 

Suunnitteletko sivuston kääntämistä englanniksi?

Olemme miettineet sitä, mutta se on monimutkainen prosessi. Sivut voi kääntää Google translaten avulla suoraan selaimessa, joten olen halunnut odottaa tämän kanssa, kunnes meillä on enemmän resursseja.

Tämä ei vaikuta myyntiin, koska emme panosta kansainväliseen laajentumiseen. Asiakkaat, jotka haluavat ostaa meiltä tekevät sen joka tapauksessa, mikään ei estä heitä.

Hän haluaa silti näkyä ja pitää tärkeänä, että Kawaiin sosiaaliset mediat ovat englanniksi.

 

Jos päätätte kuitenkin laajentua ulkomaille, niin onko odotettavissa Kawaiin suomenkielistä verkkokauppaa?

Ei, suomalaista verkkokauppaa ei tule. Jos käännös tulee, niin se on englanniksi. Tavoitteenani ei ole tulla miten suureksi tahansa vaan pyörittää hyvää verkkokauppaa, jota itse rakastamme.

 

Hän pitää Instagramia tuottavana mainoskanavana, kun sitä päivittää jatkuvasti. Hän pitää kolmea neljää postausta päivässä tehokkaana.

 

Entä eroaako suomalaisten ostokäyttäytyminen jotenkin esimerkiksi ruotsalaisten ostokäyttäytymisestä?

Minulla ei ole tarpeeksi tilastoa, jotta voisin sanoa täsmälleen, mutta sanoisin, että suomalaisasiakkaita voi verrata ruotsalaisiin. Kaikki me haluamme suloisia tavaroita, hän päättää.