K-Ryhmä vahvistaa ruuan verkkokauppaa – investoi kymmeniä miljoonia keräilyn automatisointiin

”Rakenteilla Suomen ensimmäinen automaattiavusteinen keräilyjärjestelmä”.

K-Ryhmä aikoo investoida tulevien vuosien aikana kymmeniä miljoonia ruuan verkkokauppakeräilyn automatisointiin. Tavoitteena on muun muassa markkinajohtajuuden vahvistaminen sekä tehokkaammat prosessit. Ensimmäinen automaattivarusteinen keräilyjärjestelmä rakennetaan pääkaupunkiseudulle, jossa ruuan verkkokauppa on yltänyt sille tasolle, että automaation laajempi hyödyntäminen on mahdollista.

Ruoan verkkokaupan odotetaan kasvavan merkittävästi Suomessa tällä vuosikymmenellä ja tavoitteenamme on olla myös tulevaisuudessa ruoan verkkokaupan selvä markkinajohtaja. Tulemme panostamaan edelleen voimakkaasti ruoan verkkokaupan kehittämiseen ja erinomaiseen asiakaskokemukseen, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Ensivaiheessa kyseessä on kokonaisuudessaan miltei 10 miljoonan investointi ja tulevina vuosina investoinnit kasvavat.

Suomen kokoisessa markkinassa tehokkain tapa ruoan verkkokauppapalveluun on tähän asti ollut palvelun tarjoaminen kivijalkaverkostoa hyödyntäen. Pääkaupunkiseudulla volyymit ovat kuitenkin nousseet sille tasolle, että on järkevää hakea ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja, Akseli toteaa.

K-Ryhmä kertoo, että rakennettava automaattiavusteinen keräysjärjestelmä pohjautuu MFC- eli Micro Fulfillment Center -konseptiin.

Konseptissa keräystä tehdään kolmelta keruualueelta: valtaosa tuotteiden keräilystä tehdään joko automaatiota eli robotteja hyödyntäen tai manuaalisena massakeräilynä kaupan takahuoneessa. Pienivolyymiset ja erikoistuotteet kerätään kaupan puolelta, Keskon verkkoruokakaupasta vastaava johtaja Antti Rajala sanoo ja jatkaa:

Haemme ratkaisua, joka nostaa keräystehon noin nelinkertaiseksi manuaaliseen kauppakeräilyyn verrattuna. Tavoitteena on yhdistää tehokkuus ja laatu. Asiakkaiden tilattavissa on laaja valikoima, jossa tarjolla on kauppakohtaisen valikoiman myötä myös esimerkiksi ravintolaruoan annokset, palvelutiskin tuotteet ja paikalliset erikoisuudet.

K-Ryhmä kertoo keräysjärjestelmän sijoituspaikasta myöhemmin. Yhtiö aikoo niin ikään kasvattaa MFC-pohjaista verkoa tulevaisuudessa paitsi pääkaupunkiseudulla, myös muihin kasvukeskuksiin.