”Joululahjat kannattaa tilata tänä vuonna hyvissä ajoin”

”Heinä-syyskuun aikana verkkokauppa oli 33 prosenttia korkeammalla tasolla Pohjoismaissa kuin edellisvuonna”, osoittaa Salesforcen Shopping Index.

Huhtikuusta kesäkuuhun kasvulukemat olivat vieläkin suuremmat ja ponkaisi 43 prosenttiin. Vaikka digitaalisen kaupan suosio on jo tasoittunut, vähittäiskauppiaille piikit verkkokaupassa muistuttavat sesonkiaikoja.

Salesforcen ennusteen mukaan USA:ssa verkkokauppa pysyy samalla tasolla vielä joulukuun ajan.

Ilmoitus

Me Salesforcella uskomme, että perinteisten jakelupalvelujen toimitettavina olevat paketit ympäri maailmaa ylittävät kapasiteetin jopa viidellä prosentilla Cyber-viikon ja tapaninpäivän välillä. Se tarkoittaa myös, että mahdollisesti jopa 700 miljoonaa lahjaa maailmassa on juhlapyhien aikana vaarassa myöhästyä. Tämä merkitsee sitä, että joululahjat kannattaa tilata tänä vuonna hyvissä ajoin – mieluusti ennen 30. marraskuuta eli aikaisemmin kuin vasta Cyber-viikolla, Salesforcen Suomen maajohtaja Sami Lampinen sanoo tiedotteessa.

Postin mukaan lähetysmäärät moninkertaistuvat loppuvuonna ja tänä vuonna määriin vaikuttaa sekä verkkokaupan kasvu että suomalaiseen perinteeseen edelleen kuuluva joulukorttien lähettäminen.

Kun perheet ja läheiset eivät välttämättä pystykään kokoontumaan joulun alla, saattaa osa kuluttajista tilata paketit verkkokaupoista suoraan mummien, kummilasten ja muiden läheisten postiosoitteeseen. Perinteisen paketti- ja korttirumban lisäksi myös tämä saattaa kartuttaa lähetysten kuormitusta. Kun tähän yhtälöön lisätään oman perheen lahjojen tilaus sekä muut verkkokauppatilaukset, puhumme valtavista postimääristä, Sami Lampinen sanoo.

Shopping Indexin tulokset perustuvat Salesforcen analysoimaan dataan Commerce Cloud-alustalta ja siinä on mukana yli miljardi verkkokauppatapahtumaa yli 40 maasta.