Joulu on lelukauppiaan pelastus

Ilman joulusesonkia lelukauppiaat eivät pärjäisi: verkko- ja päivittäistavarakaupat jyräävät.

Ilmoitus

Suomessa arviolta 90 prosenttia leluista myydään päivittäistavarakaupoissa kuten Prismassa ja Citymarketissa. Prismassa myydään vuositasolla noin neljä miljoonaa lelua, YLE kertoo nettisivuillaan.

Tukesin tuore tutkimus paljasti vuorostaan, että ulkomaalaisista verkkokaupoista ostetut lelut ovat toki halpoja, mutta laadultaan monesti alle Euroopassa asetetut vaatimukset.

Lelukaupat puristuksessa

Kilpailutilanne on hankala perinteisille lelukaupoille. Suomessa on YLE:n mukaan enää jäljellä alle 10 itsenäistä lelukauppaa. Ja jopa isot kansainväliset leluketjut kuten Toys 'R' Us ovat vaikeuksissa.

Lelukauppiaat ovat käytännössä täysin riippuvaisia kaksi kuukautta kestävästä joulusesongista. 10 kuukautta tulos jää tappiolle, ja kahdessa kuukaudessa pitää puristaa numerot plussan puolelle.

– Meillä on kaksi kuukautta aikaa tehdä tulos, marras- ja joulukuu. Loppuvuosi on tappiollista, Kuopiossa lelukauppaa pitävä Minna Kunnasluoto myöntää YLE:n haastattelussa.

Suomen leluyhdistyksen puheenjohtaja Riia Sandström arvioi, että Suomessa lelualan vuotuinen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa. Hänen mukaansa leluala on vakaa, vaikka lapsia syntyy entistä vähemmän.

Lelubisnekseen lasketaan mukaan kaikki perinteiset lelut ja lautapelit, mutta ei mobiilipelejä.

– Vuositasolla muutos on miinus kahden ja plus kahden välillä eli tämä ei ole mikään mahtava kasvun ala, Sandström sanoo YLE:lle.

Ilmoitus