”Jos perustamisen tahtia vertaa normaaliin viikkoon, niin kasvua on reilusti yli 1000 prosenttia”

Koronavirus ohjasi kuluttajat kotimaisiin verkkokauppoihin, kirjoittaa Pulse247 Oy.

Joka kuudes suomalainen verkkokauppa on rakennettu MyCashflow-verkkokauppaohjelmiston avulla ja se avaa kunnon näkymän, mitä kotimaan verkkokaupassa tapahtuu.

MyCashflowin liiketoimintajohtaja Pekka Juntunen kertoo yhtiön tiedotteessa, että sekä liikennemäärät että verkkokauppojen myynti ovat nyt kovassa kasvussa.

Ilmoitus

Tällä hetkellä tilanne näyttää todella hyvältä. Kauppojen kokonaismyynti on kasvanut noin 120 prosenttia kuukauden takaiseen verrattuna. Kun nyt miettii tätä tilannetta, niin ihan luonnolliselta kasvulta tämä tietysti tuntuu, kun ihmisten liikkumista on rajoitettu ja normaalit kaupassa käynnit kivijalkaliikkeissä eivät enää onnistu. Ihmiset myös haluavat tukea kotimaisia verkkokauppoja, joten niistä ostetaan nyt entistä enemmän, Juntunen toteaa.

Myös MyCashflowilla on huomattu, että suuret massat ovat nyt perustamassa verkkokauppoja – nekin yritykset, jotka aikaisemmin ovat ehkä olleet asian suhteen horroksessa.

Jos verkkokauppojen perustamisen tahtia vertaa normaaliin viikkoon, niin siellä on kasvua reilusti yli 1000 prosenttia. Kasvu on jatkunut myös läpi viikonlopun, eli kyllä siellä yrittäjät edelleen jatkavat yrittämistä, eivätkä jää tuleen makaamaan, Juntunen sanoo.

Tällä hetkellä myös yritykset, joilla on jo verkkokauppa, suunnittelevat olemassa olevan liikkeen kehittämistä. Siitäkin huolimatta, että taloudelliset näkymät ovat synkemmät kuin aikoihin.

Verkkokauppojen määrän raju kasvu tulee osaltaan myös tiukentamaan kilpailua ja uskon, että yrityksissä ymmärretään tämä. Käsijarrua ei siis kannata vetää kokonaan pohjaan kaupan kehittämisen ja markkinoinnin osalta, Pekka Juntunen muistuttaa.

 

”Ruuan tilaus ja kotiinkuljetus jäävät normiksi”

Tällä hetkellä uusia verkkokauppoja syntyy kaikilta toimialoilta ja niitä perustavat esimerkiksi ravintolat.

Uskon, että tällä kriisillä on myös positiivisia vaikutuksia. Yritykset joutuvat miettimään uusia konsepteja ja toimintamalleja. Esimerkiksi ruoan tilaus verkosta ja kotiinkuljetus ovat todennäköisesti tämän poikkeuksellisen jakson jälkeen uusi normaali, Juntunen arvioi.

Ilmoitus

 

”Kulut jatkavat juoksemistaan”

Myös MyCashflow on lähtenyt tukemaan yrittäjiä. Heidän kampanjansa avulla voi pystyttää verkkokaupan nopeasti eikä se maksa mitään kuuden kuukauden ajalta. Kampanjan tarjontaan sisältyy myös vapaavalintainen valmisteema, joita on kolme eri vaihtoehtoa.

Kampanjalla haluamme auttaa tilanteesta kärsivä yrityksiä ja erityisesti kotimaisia kivijalkakauppoja, jotka ovat nyt ongelmissa kuluttajien siirtyessä verkkoon sosiaalisen eristäytymisen ja kontaktien välttämisen vuoksi. Varastot täytyy saada myytyä, koska kulut jatkavat juoksemistaan, vaikka liikkeisiin ei pääsekään, Juntunen sanoo.

Ehandel tavoittaa Pekka Juntusen, joka kertoo:

Kahden edellisen viikon aikana palvelumme kautta on perustettu lähes 400 uutta verkkokauppaa. Kasvu on jatkunut myös tällä viikolla ja hieman jyrkempänä aikaisempiin viikkoihin verrattuna, hän sanoo.

 

Millaiset yritykset sitten ovat lähteneet siirtämään palveluitansa verkkoon?

Viime aikoina on siirtynyt paljon vaatekauppoja ynnä muita vähittäiskaupan yrityksiä, mutta nyt nähdään verkkokauppaan siirtymistä myös hieman tavanomaisesta poikkeavilta toimialoilta. Avattujen kauppojen joukossa on paljon esimerkiksi ravintoloita sekä panimoita. Usealta eri toimialalta tulee nyt paljon uusia kauppoja, mutta myös palvelumme kautta aikaisemmin kaupan avanneet ovat heränneet kehittämään nykyistä verkkokauppaansa.

MyCashflow tarjoaa tällä hetkellä myös etäkoulutuksia.