IKEA lisäsi henkilökuntaansa – verkkokauppa loikkasi 16 prosenttiin

Liikevaihto on kasvanut jo 12 vuotta peräkkäin.

IKEA Oy esitteli tänään elokuun lopussa päättyneen toimintavuotensa tuloksia ja hyvältä näyttää. Covid-19 siirsi kuluttajat verkkoon ja asiointia helpottavien palveluiden kysyntä kasvoi. IKEA avasi toimintavuoden aikana myös uudet suunnittelustudiot ensin Jyväskylään ja sitten Helsinkiin. Yhtiö investoi niinikään neljään uuteen tuulivoimapuistoon ja teki lahjoituksia niin lapsille ja nuorille kuin perheille, joita korona on kurittanut eniten.

IKEAn liikevaihto kasvoi 0,9 prosenttia 377,5 miljoonaan euroon ja liikevoitto oli 4,7 prosenttia. Yhtiö palkkasi 100 uutta työntekijää ja lukumäärä nousi noin 1800 henkilöön.

Ilmoitus

Päättynyt toimintavuosi on ollut monella tapaa ennennäkemätön ja haastanut meitä kehittymään asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaan nopeammin kuin koskaan. Onnistumisemme ytimessä oli henkilöstömme, joka osoitti muutoskykyä ja poikkeuksellista sisukkuutta vaikeassa tilanteessa. Epävarmuudessa meitä ohjasi vahva visiomme. Olemme tyytyväisiä, että ylsimme maltilliseen kasvuun ja pystyimme myös paitsi pitämään huolta työpaikoista, jopa lisäämään henkilöstömme määrää, IKEA Suomen maajohtaja Timo Hulmi kertoo tiedotteessa.

IKEA vastasi nopeasti asiakkaiden uusiin tarpeisiin koronan iskiessä ja koulutti muun muassa ison osan ravintohenkilökunnastaan uusiin tehtäviin tuotepoiminnan ja logistiikan puolelle, kun pandemia sulki ravintolat aiemmin tänä vuonna.

Huonekalujätti kertoo edelleen, että pandemia lisäsi suomalaisten kotona viettämää aikaa ja korosti kodin merkitystä. Se näkyi näkyi IKEA Suomessa erityisesti keittiö- ja etätyötiloihin liittyvien huonekalujen ja sisustustarvikkeiden, makuuhuonetuotteiden ja säilytysjärjestelmien sekä pihakalusteiden myynnin kasvuna.

Kodeista rakennettiin työpaikkoja, kouluja tai päiväkoteja ja pihoista tehtiin keitaita. Lisääntynyt etätyö, ruuanlaitto ja kiinnostus kodin järjestelyyn näkyivät selkeästi myyntitilastoissamme, esimerkiksi työtasot ja -tuolit sekä keittiöt ja keittiötarvikkeet olivat erityisen suosittuja. Kestävien tuotemateriaalien, kuten bambusta ja PET-pulloista valmistettujen tuotteiden osuus on kasvattanut osuuttaan selkeästi, Hulmi kertoo.

 

Verkkokauppa kasvoi

Toimintavuoden aikana verkkokaupan osuus kokonaisliikevaihdosta ponkaisi edellisvuoden 10 prosentista 16 prosenttiin. Samalla yhtiö vastasi kuluttajien uusiin tarpeisiin ja lanseerasi muun muassa Click&Drive-palvelun sekä lähinoutopalvelun joihinkin kaupunkikeskustoihin.

Pakettitoimitukset keskitettiin Kuopion tavarataloon. Kaikkien tavaratalojen palveluvalikoimaan lisättiin niin ikään saman päivän toimitukset sekä noutoautomaatit, jotka eivät ole riippuvaisia tavaratalon aukio-oloajoista.

Uudet noutopalvelut löysivät heti käyttäjäkuntansa ja verkkomyynnin kasvuun liittyvät kuljetus- ja tilausten poimintapalvelut yhteensä lähes kaksinkertaistuivat ajanjaksolla edellisvuoteen verrattuna. Vaikka osa suosituimmista palveluistamme on maksuttomia, kasvoi palveluidemme liikevaihto viime vuodesta noin 14 prosenttia, Timo Hulmi sanoo.

Ilmoitus

 

Iso kestävän kehityksen loikka

Huonekalugigantti kertoo samalla, että toimintavuosi 2020 oli IKEA Suomelle merkittävä, mitä tulee kestävään kehitykseen ja hiilineutraaliustavoitteiden edistämiseen. Yhtiö rahoitti neljän uuden tuulipuiston rakentamisen ja puistot valmistuivat tilivuoden aikana. IKEA omistaa nyt kaikkiaan viisi tuulipuistoa.

Tuotamme uusiutuvaa energiaa Suomessa 520 gigawattitunnin verran vuodessa, mikä vastaa noin 104 000 kotitalouden vuosittaista energiankulutusta. Lisäksi aloitimme päästöttömät kotiinkuljetukset ensimmäisenä Tampereen alueella, Hulmi kertoo.

 

Huikeat lahjoitukset

Lisäksi IKEA Suomi rahoitti kaikkiaan 500 000 eurolla lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen kohdistuvaa pitkäjänteistä työtä sekä akuuttia koronakriisin hoitoa.

IKEA Suomi kertoo lahjoittaneensa Suomen Punaiselle Ristille ruoka- ja kodintarvikkeita laajamittaiseen jakeluun vähävaraisille. He ovat myös solmineet yhteistyösopimukset Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja SOS-Lapsikylien kanssa.

Yrityksillä on keskeinen rooli yhteiskunnan haasteiden ratkaisemisessa ja halusimme auttaa heitä, joihin pandemian vaikutukset osuivat raskaimmin. Meille on ollut tärkeää tukea lasten ja perheiden hyvinvointiin ja kodin arjen parantamiseen tähtäävää pitkäjänteistä järjestötyötä. Vuonna 2020 tuen tarve korostui entisestään ja siksi osallistuimme suuremmalla panoksella kuin koskaan aikaisemmin IKEA Suomen lähes 25-vuotisessa historiassa, Hulmi tiivistää.

IKEA kertoi toimintavuoden tuloksista tiedotteessa aiemmin tänään.