Hobby Hall ja virolainen Hansapost yhdistyvät

Uusi merkittävä kansainvälinen toimija.

Suomen toiseksi suurin yleisverkkokauppa Hobby Hall ja Viron suurin verkkokauppa Hansapost yhdistyvät.  Yhdistyneen yhtiön liikevaihto on yli 80 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 200 henkeä.  Valikoimissa sillä on tuotteita yli 330 000.
- Verkkokauppojen yhdistyminen on uusi merkittävä askel Hobby Hallin uudistumisessa, joka alkoi vuoden 2017 alussa”, kertoo Hobby Hallin toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi. ”Hobby Hall haluaa tuottaa asiakkailleen elämyksiä niin arjessa kuin vapaa-ajassa. Tässä tulee avuksi merkittävä tuotevalikoiman laajentuminen, mm. Suomessakin tärkeällä puutarhanhoidon alalla. Lisäksi asiakkaamme tulevat hyötymään yhteistyönä tehtävästä verkkokauppateknologian kehittämisestä, Pekka Pättiniemi jatkaa.

Nimet säilyvät

Hobby Hallin ja Hansapostin yhdistyessä verkkokauppabrändit eri maissa säilyvät: Hobby Hall Suomessa, Hansapost Virossa ja Xnet Latviassa. Sopimuksen mukaan Hobby Hallin omistavilla suomalaisilla omistajilla säilyy osake-enemmistö. Yhdistymisessä syntyvän yrityksen nimi on Hobby Hall Oy.

Hobby Hall ja Hansapost ovat molemmat yksityisessä omistuksessa. Hobby Hall siirtyi suomalaisen perheyrityksen SGN Groupin omistukseen vuoden 2017 alussa.

Ilmoitus

”Tämän tehdyn sopimuksen myötä olemme yksi johtavista verkkokaupoista, mutta tämä on vain alkua.”, kertoo Taavi Rajur, joka on yksi Hansapostin omistajista ja hallituksen jäsenistä. ”Hansapost tulee edelleenkin olemaan sama tuttu ja tunnettu verkkokauppa virolaisille. Tavoitteenamme on kuitenkin hakea kasvua sekä määrässä että laadussa. Korkealaatuisista tuotteistaan tunnetun Hobby Hallin avulla laajennamme tuotevalikoimaamme eksklusiivisiin brändeihin. Tämä on myös mahdollisuus virolaisille merkkituotteille päästä kansainvälisille markkinoille”, Rajur jatkaa.

Paljon kasvupotentiaalia

Suomen verkkokauppamarkkinat ovat jo nyt noin 10 prosenttia koko vähittäiskaupasta kuntaas Virossa verkkokaupan myynti on noin 3 prosenttia koko markkinoista, joten kasvupotentiaalia on paljon. Suomessa verkkokauppa kasvaa yli 20 prosenttia ja Virossa lähes 40 prosenttia vuodessa.