Hintaopas: Parhaat alennukset koskaan – keinotekoisten alennusten määrä kasvoi

Keskimääräinen alennus oli 5 prosenttia - Sony PlayStation 5 suosituin tuote.

Hintaopas kertoo tänään lähetetyssä tiedotteessa, että Black Friday -alennukset kasvoivat tänä vuonna entisestään. Samalla keinotekoisten alennusten määrä lisääntyi edellisvuosista.

Keskimääräinen alennusprosentti tänä vuonna oli -5,08. 42 prosentilla tuotteista hinnat laskivat, mikä on niin ikään ennätys. 23 prosentilla tuotteista hinnat nousivat.

Ilmoitus

Lukujen valossa meillä oli paras Black Friday koskaan. Samaan aikaan olemme kuitenkin saavuttaneet myös uuden ennätyksen keinotekoisten alennusten määrässä. Alennukset voivat näyttää siis erityisen hyviltä juuri siksi, että hintoja on pumpattu juuri alennusmyyntien alla. Jotta saisimme hidastettua keinotekoisten alennusten kasvua ja taattua aidosti hyvät alennukset, niin meille on äärimmäisen tärkeää saada kuluttajat ymmärtämään, etteivät alennukset aina ole välttämättä niin hyviä, miltä ne vaikuttavat. Myös kaupat, jotka tekevät tätä, pitäisi saada ymmärtämään, miten vahingollista tämä on. Keinotekoiset alennukset voivat heikentää ihmisten luottamusta alennusmyynteihin, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.

Tänä vuonna Black Friday-ostosten tekeminen hajautui pitemmälle aikavälille, sillä osa aloitti alennusmyynnit jo viime viikolla. Tästä huolimatta tuotteiden hakupiikit osuivat edelleen perjantaille eli varsinaiselle Black Fridaylle.

Perjantain jälkeen suosituimpia ostopäiviä olivat maanantai ja torstai Black Weekin aikana.

Mieluiten ostettiin heti aamulla kello 8-9 välillä Black Fridayna sekä kello 21-22 välisenä aikana ennen varsinaista Black Fridayta edeltävänä torstai-iltana.

Hintaopas kertoo, että perjantain suosituimmaksi tuotteeksi nousi Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB. Toiseksi suosituin tuote oli Apple AirPods Pro -kuulokkeet ja kolmanneksi suosituin Polar Ignite 2 -urheilukello. Parhaassa alennuksessa olivat tänä vuonna NHL 21 (PS4) -konsolipeli (-61 %), Nespresso Vertuo Next -espressokone (-46 %) ja Samsung C24RG50 24" -näyttö (-40 %).

Suosituimmat tuotekategoriat olivat kuulokkeet, matkapuhelimet ja näytöt. Trendaavimmat kategoriat, eli tuotteet joiden suosio kasvoi eniten viime vuoden Black Fridayhyn verrattuna, olivat espressokoneet, lautapelit sekä vaellus- ja maastokengät.

 

Black Friday 2021: Statistiikka
Keskimääräinen alennusprosentti

Ilmoitus

2021: -5,08 %

2020: -4,01 %

2019: -4,48 %

Osuus tuotteista, joilla hinta laski

2021: 41,8 %

2020: 34,4 %

2019: 34,7 %


Osuus tuotteista, joilla hinta nousi

2021: 23,3 %

2020: 22 %

2019: 24 %

Keinotekoisten alennusten määrä

2021: 12,3 %

2020: 8,71 %

2019: 8,5 %


Suosituimmat ajat tehdä ostoksia

Black Friday -aamu klo 8.00 - 9.00

Torstai-ilta ennen Black Fridayta klo 21.00-22.00

Black Friday 2021: suosituimmat tuotekategoriat

  1. Kuulokkeet
  2. Matkapuhelimet
  3. Näytöt

Black Friday 2021: suosituimmat tuotteet

  1. Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
  2. Apple AirPods Pro -kuulokkeet
  3. Polar Ignite 2 -urheilukello
  4. Apple AirPods (2nd Generation)
  5. AKG N700NC M2 -kuulokkeet


Black Friday 2021: trendaavimmat kategoriat (verrattuna viime vuoteen)

  1. Espressokoneet +182 %
  2. Lautapelit +104 %
  3. Vaellus- ja maastokengät +92 %
  4. Robotti-pölynimurit +86 %
  5. Takit +82 %

(Lähde: Hintaopas)