Haluaa päästä eroon epämiellyttävistä arvosteluista – tekee kiellettyjä sähköpostiosoitteiden ostoja

Kauppiaat jahtaavat asiakkaita, jotka ovat tehneet huonon arvostelun.

Se ei ole mikään uutuus, että Amazonilla on ongelmia arvostelujen kanssa markkinapaikallaan. Väärät arvostelut ja ostetut arvostelut ovat iso ongelma, jota verkkokauppias on yrittänyt saada kuriin viime aikoina.

Nyt Wall Street Journal raportoi uudesta ongelmallisesta vinkkelistä koskien juuri arvosteluja. 

Ilmoitus

Se, mistä me olemme kuulleet tähän saakka eniten on, että kolmannen osapuolen myyjät lahjovat asiakkaita esimerkiksi alennuskoodilla, jos he jättävät viiden tähden arvostelun tai että kauppias ostaa arvosteluja. Ja vaikuttaa siltä, että on myös kauppiaita, jotka haluavat päästä huonoista arvosteluista eroon.

WSJ:n mukaan on olemassa useita eri palveluita, jotka etsivät asiakkaan sähköpostiosoitteen. Normaalisti kolmannen osapuolen myyjän on mentävä Amazonin systeemin kautta, jos he haluavat lähettää sähköpostia asiakkailleen eikä heillä ole sähköpostiosoitteita suoraan.

Useat eri palvelut tekevät kuitenkin nyt mahdolliseksi ostaa asiakkaiden sähköpostiosoitteita. Miten se täsmälleen toimii ei ole aivan täysin tiedossa, mutta on ilmeistä, että tätä tapahtuu, koska WSJ kertoo monesta tapauksesta, jossa myyjä on alkanut häiriköimään asiakasta huonon arvostelun jälkeen. 

Asiakkaisiin otetaan suoraan yhteyttä heidän sähköpostinsa kautta ja lähettäjä kertoo olevansa sen myyjän asiakaspalvelusta, josta tuote on ostettu ja he pyytävät poistamaan heille epämiellyttävän arvostelun.

Jos asiakas ei vastaa, kiristysyritykset jatkavat tuloaan, useimmiten isommilla ”panoksilla”, jotta arvostelu poistettaisiin. Monessa tapauksessa on tarjottu tuotteen arvo useampaan kertaan, jotta asiakas tekisi kuten he haluavat, eli poistaisi arvostelun.

 

”Pieni osa”

Tämä ei luonnollisestikaan ole mikään mukava kokemus asiakkaille, joiden osoitteiden ei pitäisi olla myyjän käsillä noin vain ja nyt kyseessä on mitä ilmeisemmin hieman vähemmän vakavasti otettavat myyjät. Amazonin sääntöjen mukaan tällainen ei ole sallittua vaan kaiken kommunikaation on tapahduttava heidän kanaviensa kautta eikä arvosteluja saa manipuloida.

Meillä on selvät säännöt niin arvostelijoille kuin kauppiaille, jotka väärinkäyttävät meidän kommunikaatiotoimintaamme ja me suljemme heidät pois ja otamme käyttöön menetelmät oikeusteitse niitä vastaan, jotka rikkovat näitä sääntöjä. Huonot toimijat, jotka yrittävät väärinkäyttää systeemiämme tekevät vain pienen osan aktiviteeteistä markkinapaikallamme ja me käytämme kehittyneitä toimintoja taistellaksemme nätä vastaan ja teemme heille piiloutumisen koko ajan vaikeammaksi, Amazon sanoo julkilausumassa.

Ilmoitus