Gigantti teki kaikkien aikojen ennätyksen – ”todellinen stressitesti”

”Liikevaihto yhtiöllä kasvoi +15,2 %, 687 miljoonaan euroon”.

Elektroniikkaketju Gigantti kertoo tänään 30.4 päättyneen tilikauden 2020/2021 ennätystuloksesta. Yhtiö murskasi pandemian siivittämänä kaikki aiemmat ennätykset ja liikevaihto ponkaisi 15,2 prosentin kasvuun ja oli 687 miljoonaa euroa. Liikevoitto kasvoi reilut 130 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja nettotulos oli 6,1 miljoonaa euroa.

Kulunut vuosi on ollut hyvin poikkeava asiakkaillemme ja työntekijöillemme. Olemme kohdanneet paitsi muutoksia ostotottumuksissa, myös uusia kulutustarpeita. Suuri kysyntä ja volyymit sekä epävarma maailmantilanne ovat olleet todellinen stressitesti Gigantin ihmisille, järjestelmille ja käytännöille. Olemme hurjan kiitollisia siitä, että asiakkaamme ovat jaksaneet luottaa meihin, Gigantin toimitusjohtaja Laura Tarkka sanoo tiedotteessa ja jatkaa:

Ilmoitus

Olemme myös äärimmäisen ylpeitä kaikista työntekijöistämme, jotka ovat kohdanneet muutoksen rohkeasti; osoittaneet sisua ja joustavuutta ja jaksaneet ahkeroida sinnikkäästi koko vuoden. Hyvästä työstä on ollut myös erityisen ilahduttavaa palkita – työntekijämme ansaitsivat kuluneena tilikautena ennätyssuuret bonukset. Lisäksi henkilöstön kehitykseen ja hyvinvointiin panostettiin merkittävästi. Kovan kasvuvauhdin seurauksena pääsimme toteuttamaan koronavuonna myös jättirekryn, jonka myötä Giganttiin palkattiin lähes 100 uutta työntekijää.

Gigantti toteutti pandemian alkaessa monia uusia ratkaisuja pitääkseen myymälänsä vetoivoimaisina ja monet näistä, etäpalvelut, Drive-In, Collect@Store esimerkiksi, ovat edelleen toimivia ratkaisuja eikä suosio näytä Gigantin mukaan hiipumisen merkkejä.

Vaikka korona siirsi myynnin suurilta osin onlinella, Gigantti on sekä uusinut myymälöitä että avannut uusia.

On hienoa nähdä, että kaikki 42 myymäläämme toimivat täydellä teholla, ja yli 1 500 giganttilaisen yhteisö katsoo yhdessä asiakkaidemme kanssa koronan jälkeiseen aikaan. Vaikka poikkeusvuonna kasvoimme etenkin nettimyynnin osalta, ollaksemme edelleen asiakkaidemme ykkösvalinta, investoimme jatkossakin myymälöihin, järjestelmäkehitykseen ja muihin kestäviin uudistuksiin, Laura Tarkka sanoo.

 

Etätyöskentely, gaming ja keittiöt suosiossa

Gigantin myynnissä pandemiavuosi on näkynyt muun muassa etätyöskentelytarvikkeiden kovana kasvuna. Kysyntä on näkynyt myös pelaamiseen liittyvissä tuotteissa ja esimerkiksi Epog-keittiöiden suosio on lisääntynyt.

 On selvää, ettei kotien laittaminen tässä mittakaavassa kestä ikuisuuksiin. Viihtymisen ja elämyksellisyyden tarve kuitenkin jatkuu, mitä digitalisoituminen vain korostaa. Pelaaminen on ollut suosittua jo pitkään, mutta korona-aikana siitä on tullut selvästi yhä enemmän koko kansan huvia. Pidämme paitsi ennakkoluulojen kumoamisesta, myös siitä, että digitaaliset elämykset yhteisöllistävät ja yhdenvertaistavat ihmisiä. Meille tärkeä työ digitaalisten kuilujen kaventajana jatkuu edelleen myös #GiganttiTekeeHyvää-hankkeiden parissa, joita tulemme vahvistamaan tänä vuonna entisestään, Tarkka kertoo.

 

Ilmoitus