Fiksuruoka avaa verkkokaupan Hollantiin

Ensimmäinen laatuaan Hollannissa.

Hävikkiruokaan erikoistunut suomalainen verkkokauppa Fiksuruoka on onnistunut vähentämään ruokahävikkiä jo yli kuusi miljoonaa kiloa. Nyt yhtiö ottaa seuraavan askeleen ja laajentaa Hollantiin - strategisesti fiksu ote, sillä yritys on ainoa laatuaan uudessa maassa.

Fiksuruoka avaa ovensa helmikuussa ja se kulkee uusilla markkinoilla nimellä Foodello. 

Ilmoitus

Viime vuosina olemme onnistuneet vähentämään merkittäviä määriä ruokahävikkiä Suomessa ja nyt on aika lähteä saman mission kanssa maailmalle. Lähitulevaisuudessa on tärkeintä onnistua Hollannissa hyvin ja oppia, miten uusien markkinoiden avaaminen tehdään menestyksekkäästi meidän liiketoiminnassa. Tulevina vuosina on tarkoitus suunnata uusille markkinoille näitä oppeja hyödyntäen, Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu kertoo tiedotteessa.

Fiksuruoka uskoo konseptin menestykseen Hollannissa, sillä maassa ollaan ympäristö- ja hintatietoisia. Uusilla markkinoilla myyntiin tulevat pääasiassa paikalliset brändit ja tuotteet, jotka ovat kuluttajien tuntemia. Fiksuruoka rakentaa toimittaja- ja varastokumppanuudet paikallisesti. Hollannissa on myös osto- , markkinointi- ja asiakaspalvelutiimit, mutta verkkokaupan ja sisäisen analytiikan kehittäminen tapahtuu jatkossakin Suomessa.

Hollantilaiset toimijat ovat jo etukäteen olleet hyvin kiinnostuneita yhteistyöstä, ja olemme saaneet ison määrän paikallisia toimittajia vähentämään kanssamme ruokahävikkiä. Meillä on Hollannissa myös oma varastokumppani, joka hoitaa tuotteet asiakkaille, Järvensivu sanoo.

Fiksuruoka on saanut alkunsa autotallissa ja auttanut niistä ajoista lähtien yli 300 tavarantoimittajaa minimoimaan hävikkiä. Yrityksen liikevaihto vuonna 2020 oli 12 miljoonaa euroa. Fiksuruoka on vähentänyt suomalaista ruokahävikkiä yli kuudella miljoonalla kilolla.

Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää lupaavalta: olemme kovassa kasvussa ja todella mielenkiintoisessa vaiheessa. Nyt keskitytään siihen, että saamme palvelun ja liiketoimintamallin kopioitua Suomesta isommille markkinoille, Juhani Järvensivu iloitsee.