EU-kuluttajaviranomaiset löysivät puutteita teleyhtiöiden verkkokaupoista

Puutteet korjataan.

Suomen neljän suurimman teleyhtiön verkkokaupoissa on annettu kuluttajille puutteellisia tietoja, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedotteessaan. Asia selvisi EU-maiden kuluttajansuojaviranomaisten yhteisessä marraskuussa pidetyssä valvontaiskussa, jossa tarkastettiin 207 teleyhtiön verkkosivustot. Kuluttaja-asiamies on edellyttänyt, että Elisa, DNA, Moi Mobiili ja Telia Finland korjaavat havaitut puutteet.

Ilmoitus

Valvonnassa tarkastettiin, kerrotaanko kuluttajille harmonisoidun EU-lainsäädännön edellyttämät tiedot.

Kuluttaja-asiamies tarkasti Suomessa suurimpien teleoperaattorien verkkokaupoissa päätuotteet eli kunkin teleoperaattorin osalta yhden matkapuhelinliittymän ja mobiililaajakaistaliittymän.

Puutteet enimmäkseen myyntiprosesseissa

Puutteet liittyivät matkapuhelin- ja mobiililaajakaistaliitymien myyntiprosesseihin ja siihen, mitä tietoja kuluttajille myyntiprosesseissa annetaan ja missä vaiheessa.

On tyypillistä, että kuluttajille markkinoidaan matkapuhelinliittymää, jolla on kiinteä kuukausittainen pakettihinta. Tähän pakettihintaan ei kuitenkaan yleensä kuulu yritys- ja palvelunumeroihin soittaminen, mutta sitä ei välttämättä kerrota kuluttajille selvästi.

Mobiililaajakaistatuotteen myyntiprosessissa ei puolestaan voida edellyttää, että laajakaistaa hankkiva kuluttaja joutuu itse aktiivisesti poistamaan tilauksen osaksi automaattisesti valitun laitteen, jos ei halua sen tulevan osaksi sopimusta.

Kaikki yhtiöt ovat jo sitoutuneet korjaamaan kuluttaja-asiamiehen havaitsemat puutteet sivuillaan.