eCom Growth:in Kari Pokkinen: ”Keväällä jotain uutta ja komeaa”

Kolme vuoden eCom Growth -kasvuohjelma on loppusuoralla. Ohjelmajohtaja Kari Pokkisen mukaan keväällä tulee kuitenkin jatkoa.

Ilmoitus

Business Finlandin verkkokaupan kasvuohjelma eCom Growth tulee vuoden vaihteessa tiensä päähän. Ohjelmajohtaja Kari Pokkinen sanoo, että kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan.

- Ollaan tehty ne asiat, mitä ollaan suunniteltu, ja osallistumisaktiviteetti on ollut kiitettävällä tasolla. Jengi on ollut hyvin mukana, Kari Pokkinen kertoo.

Vaikka kasvuohjelma on loppusuoralla, vielä on liian aikaista vetää lopullisia johtopäätöksiä. Lukemat näyttävät kuitenkin erittäin lupaavilta.

Kasvuohjelmaan osallistuu 97 yritystä. eCom Growth:in verkkosivuilla esille olevat lukemat puhuvat selkeää kieltä kasvuohjelman hyödyllisyydestä, ja siitä, että osallistujat ovat tyytyväisiä: Verkkokaupan liikevaihto on kasvanut 26,9 prosenttia ja verkkokaupan vienti peräti 66,7 prosenttia. Asiakastyytyväisyys näyttää lukemia 4,54 kun asteikko on 0-5

- Kehitystä on tapahtunut, ja joukossa on mukana huimasti menestyneitä yrityksiä. Liikevaihdot ovat lähteneet monella selvään kasvuun. Mutta lopulliset tulokset tiedetään vasta helmi- maaliskuussa, tässä on monella vielä tärkeitä kuukausia edessä, Pokkinen toteaa.

Keväällä uusi ohjelma

eCom Growthin tilalle suunnitellaan uusi kasvuohjelma. Kari Pokkisen mukaan tavoitteena on potkaista ohjelma käyntiin huhtikuussa.

- Kick off tulee tapahtumaan loppukeväästä. Jotain uutta ja komeaa on tulossa tilalle, Pokkinen sanoo ja korostaa, että talvellakin tulee riittämään ohjelmaa.

Osallistuvat yritykset eivät siis tulee jäämään tyhjän päälle talvikuukausina.

Ilmoitus

- Mitään gäppiä ei ole tulossa. Vertaisoppimista tullaan järjestämään myös tammi- helmikuussa, Pokkinen korostaa.

Omnikanavaisuus johtotähtenä

Kari Pokkisen mukaan uusi ohjelma tulee poikkeamaan vähän aikaisemmasta. eCom Growth:issa painopiste oli digitaalisessa kasvussa, jatkossa mukaan tulee myös kivijalka.

- Kehitys menee siihen suuntaan. Omnikanavaisuus edellä mennään. Jatkossa käyttöön tulee myös perinteisiä verkostoitumisen keinoja kuten erilaisia messuja, Pokkinen sanoo.

Pokkisen mukaan ihmiset eivät enää ajattele, missä asioi samalla tavalla kuin ennen. Eri kanavien väliset rajat hämärtyvät.

- Kuluttaja ei mieti, mitä kanavaa käyttää. Uuteen ohjelmaan halutaan mukaan yrityksiä, joilla on sekä verkko- että kivijalkatoimintaa. Sillä lailla saamme kasaan laajempi pakka, ja isompi brändivalikoima.