Digitalisaatio on ihmisten ja softan symbioosi

Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta: ”Syvä asiakaskokemus syntyy käyttöfiiliksestä ja kokonaisuuden teknisestä toimivuudesta”.



– Kun yritys päättää painaa kaasu pohjassa kohti digitalisaatiota, on alustan ja asiakaskokemuksen oltava oikein viritetty, Digian toimitusjohtaja Timo Levoranta sanoo mediatiedotteessa.

Levoranta viittaa alustoihin, joilla on verkottuvassa bisnesmaailmassa kriittinen merkitys, toimipa yritys millä toimialalla tahansa.

– Toimintaympäristön verkottuessa yritysjohdon on pohdittava, miten liiketoiminta liitetään erilaisiin alustoihin. Tyhjiössä ei voi enää toimia, sillä alustataloudessa voittavat ne, jotka kykenevät luomaan syvimmän asiakaskokemuksen. Datan hyödyntäminen on keskiössä.

Verkkokaupan avulla syvempää asiakasarvoa

Timo Levorannan mukaan alustatalous tarkoittaa, että yritys avaa omat rajapinnat ja liittää osaamisen, datan ja verkostot yrityksen ulkopuolisiin ekosysteemeihin.

– Hyvä esimerkki on vaikkapa yrityksen verkkokauppa, joka muuttuukin kumppaniverkoston yhteiseksi portaaliksi. Sen avulla yritykset voivat tuottaa yhdessä syvempää asiakasarvoa, jolloin kaikki voittavat.

Levorannan luotsaama Digia on digitalisaation asiantuntijaorganisaatio, jossa digitalisaatio tarkoittaa terminäkin ihan jotain muuta kuin pelkkää pikkunäppärien applikaatioiden avulla tehtyä liiketoiminnan pintamaalausta.

– Moni ymmärtää digitalisaation niin, että sen avulla lisätään liiketoimintaan uusi pinta. Meillä ei ole tarvetta hämätä kuulijaa jargonilla, vaikka toimivien rajapintojen ja integraatioiden rakentaminen ei aina kuulostakaan järin seksikkäältä. Tiedämme, että syvä asiakaskokemus syntyy käyttöfiiliksestä ja kokonaisuuden teknisestä toimivuudesta.

”Kun painaa kaasua, on alustavan oltava oikein viritetty”

Toimivien rajapintojen ja integraation avulla Digia pitää huolen siitä, että yritys voi hypätä vauhdilla mukaan digitalisaatioon ja alustatalouteen.

– Enää ei ole nimittäin kyse siitä, pitäisikö hypätä, vaan siitä, milloin hypätään. Kun yritys päättää painaa kaasua, on myös alustan oltava oikein viritetty.

Digia keskittyy myös asiakasviestinnässään teknologisen kohkaamisen sijaan perusasioihin.

– Suuntaamme keskustelun mieluummin asiakkaan arkeen ja digitalisaation tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Mitä digiarki asiakkaalle tarkoittaa ja miten se valjastetaan tukemaan yrityksen liiketoimintatavoitteita?

Toimivia ratkaisuja arjen perusasioihin

Digian asiantuntijoilla onkin todellinen näköalapaikka suomalaisyritysten arkeen ja moderniin palvelukehitykseen, sillä yhtiön asiakkaat edustavat monipuolisesti eri toimialoja julkinen sektori mukaan lukien.

– Asiantuntijamme ovat siirtäneet digiaikaan mm. turvallisuusviranomaisia. Se näkyy kansalaisten arjessa 112 Suomi -mobiilisovelluksena, joka helpottaa avunsaantia hätätilanteissa. Sovellus on hyvä esimerkki siitä mistä digitalisaatiossa on loppujen lopuksi kyse: toimivista ratkaisuista arjen perusasioihin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest