Digitaaliset myyntikanavat ovat nyt elinehto

B2B-yritykset kärsineet eniten, osoittaa Columbia Roadin tuore kysely.

Niin B2C kuin B2B-yritysten myynti on vähentynyt perinteisillä myyntikanavilla, kun digitaaliset myyntikanavat nostavat nyt päätään. Näin osoittaa Columbia Roadin tuore kysely.

Tutkimuksen mukaan B2B-sektori on kärsinyt koronasta eniten. B2C-sektorin pelastukseksi on noussut myynnin kasvu digitaalisilla kanavilla.

Ilmoitus

Tutkimus tehtiin tämän vuoden huhti-toukokuun aikana ja siihen osallistui 100 yritysjohtajaa myynnin ja markkinoinnin alalta Pohjoismaissa. Tutkimus käsittää 88 nettipohjaista vastausta sekä 12 syvähaastattelua.

Niin B2C kuin B2B-yritykset raportoivat myynnin heikentyneen perinteisillä kanavilla, kun digitaalisten kanavien myynti on kasvussa. Tästä huolimatta B2B-sektori näkee kokonaismyynnin laskua.

Kyselyn mukaan monet B2B-sektorin yrityksistä ovat olleet huonosti varautuneita markkinoiden merkittävään muutokseen ja tekevät nyt töitä digitalisoidakseen myyntikanavansa. Vallitseva tilanne on toiminut muutoksen, joka on saanut odottaa pitkään, katalysaattorina, Columbia Road kirjoittaa yhteenvedossa. Eikä paluuta entisiin työtapoihin enää ole.

Nyt kun yhtä useammat yritykset vahvistavat, että he menevät ”remote first”, niin tulevaisuudessa tulee entistä tärkeämmäksi, että B2B-yritykset löytävät digitaaliset myyntitiensä. Tämä on uusi normaali ja kaikki yritykset, niin B2C kuin B2B, ovat tulevaisuudessa riippuvaisia tehokkaista digitaalisista myyntikanavista voidakseen olla joustavia nopeasti muuttuvilla markkinoilla, Columbia Roadin Ruotsin General Manager Lauri Eurén sanoo tiedotteessa.

B2C-yrityksien pelastuksena vaikuttaa olevan digitaalisen myynnin kasvu. Vaikka B2C-yritykset raportoivat perinteisen myynnin rajusta pudotuksesta, he kertovat myös, B2B-yrityksistä poiketen, että digitaalisten kanavien myynti hyvittää pudotusta.

Tutkimuksen tulos osoittaa, että digitaalinen myynti on kasvanut 41 prosenttia kaikilla sektoreilla. 15 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksestä sanoo, että digitaalisen myynnin kasvulla on ollut merkitystä.

Kivijalkaliikkeiden joukossa vain 16 prosenttia yrityksistä näki myynnin kasvua koronakriisin aikana, kun leijonanosa eli 65 prosenttia raportoi laskusta.

Valitseva kriisi on tähän mennessä osoittanut, että tehokkaat digitaaliset myyntikanavat, jossa B2C-segmentti on kypsempi kuin B2B, voi monessa tapauksessa olla se avaintekijä selviääkö yritys kriisin lävitse vai ei, Lauri Eurén muistuttaa.

Ilmoitus

Uusilla markkinoilla sinulla ei ole varaa olla ilman digitaalista myyntiä, hän sanoo.

Columbia Road esitteli tutkimusta lehdistötiedotteessa tänään.