Dick Johnsonin perustaja: On mentävä täysillä tai ei ollenkaan!

”Etenemällä liian varovaisesti, kokeilu kaatuu.”



Pallivahasta tunnettu tamperelainen Dick Johnson -parturiliike pyörittää kansainvälistä miesten kosmetiikkaa ja muotia myyvää verkkokauppaa ja on tullut tunnetuksi räväkästä markkinoinnistaan.  Yrityksen verkkokaupasta löytyy kansainvälisten merkkivaatteiden ja asusteiden lisäksi Dick Johnson brändättyä ”So good for your balls” -pallivahaa ja ”Pussy guarantee” -kasvovoidetta.

Dick Johnson -brändin omistavan Greasy Fingers -yrityksen perustaja, Leevi Kangas, kertoo Business Finlandin lehdistötiedotteessa, että markkinointistrategia on kärjistetty ja jopa provosoiva.

– Itseäni ärsyttää suunnattomasti mielikuvitukseton mainonta, joka ei nostata tunteita suuntaan tai toiseen. Tietysti joku saattaa suuttua, mutta samalla saadaan myös muita fiiliksiä herätettyä Meille tyylikkyys on tärkeää. Graafinen puoli on kunnossa, vaikka teksti olisikin aika lennokasta. Aamulehtihän sen sanoi, että me yhdistetään eksklusiivisuutta alapäähuumoriin. Siinä oli aika hyvin tiivistettynä meidän ajatusmaailma, sanoo Leevi Kangas.

Vaikka persoonallinen tyyli voi olla vahva erottautumiskeino, kannattaako yrityksen mennä ääripäihin?

– Negatiivisia tunteita ei kannata pelätä. Niitä tulee, mutta positiiviset kommentit voittavat määrältään helposti negatiivisen palautteen, hän sanoo.

Brändi myy

Hänen mielestään asioita ei tule muutenkaan tehdä puolivillaisesti. ”Suomalaiset yritykset, varsinkin pienemmät, lähtevät ulkomaille testailemaan. Etenemällä liian varovaisesti, kokeilu kaatuu todennäköisesti koska projektiin ei satsattu täysillä.”

– Jos brändin taustalla on tietty perusajatus ja siitä karsitaan puolet pois, niin luultavaa on, että leikkuriin joutuvat juuri ne toimivat osat. Varsinkin kosmetiikka-alalla brändi on se mikä myy, mielikuvat, pakkaukset ja markkinointi. On mentävä täysillä tai ei ollenkaan.

Huumori törmäsi Ruotsissa seinään

Dick Johnson pyörittää miesten lifestyle -verkkokauppaa Suomessa ja Ruotsissa, ja myy tuotteita jälleenmyyjien kautta Tanskassa ja Hollannissa. Heillä on suunnitelmissa muun muassa Barber Shopin avaaminen ulkomaille ja yhteistyö Amazonin kanssa Isossa-Britanniassa.

– Ruotsi oli ensimmäinen ja samalla varmaan hankalin markkina-alue. Tietyt asiat eivät ole vitsikkäitä Ruotsissa, joten siinä pitää olla tarkkana. Ruotsissa joudutaan monia asioita sensuroimaan tai poistamaan kokonaan.

Ruotsissa markkinointia valvotaan tarkasti ja etenkin sukupuoleen tehdyt viittaukset saattavat joutua todellisen syynin alle. Yritys on löytänyt paljon apua, markkinatutkimusmateriaalia ja hyödyllisiä yhteistyöverkostoja. Erityisen kannattavaa on ollut jutella muille suomalaisille, saman alan yrityksille, jotka jo toimivat muissa Pohjoismaissa.

– Mekin julkaisimme kuvan miehestä ja naisesta rannalla vähissä vaatteissa, joten paikallinen markkinoinnin valvonta antoi meille varoituksen. Eikä me suinkaan olla ainut brändi, Kangas sanoo.

Vaikka Ruotsissa on huomattavasti enemmän kysyntää miesten kosmetiikalle kuin Suomessa, hän uskoo, että muualla he pärjäävät paremmin muokkaamatta brändiä liikaa.

– Pallivaha on universaalisti hauska, koska se ei loukkaa ketään ja silti se naurattaa. Sillä on hyvä lähteä kansainvälistymään. Mutta on meillä vielä paljon tekemistä, että saadaan oikeasti maailman markkinat auki. Se on tietysti ollut meillä alusta lähtien tavoitteena.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest