Covid-19 vaikutukset: Verkkokauppa loikkasi 4-6 vuotta eteenpäin Yhdysvalloissa

”Kulutus maaliskuusta kesäkuuhun on 77 miljardia dollaria odotettua suurempi.”

Verkkokauppa on kehittynyt neljästä kuuteen vuoteen, osoittaa Adoben uusin Digital Economy Index. Se perustuu biljoonaan vierailuun vähittäiskaupan verkkosivustoilla ja kattaa 80 Yhdysvaltain sadasta suurimmasta verkkokaupasta. Indeksi kertoo, että amerikkalaiset ovat tehneet ostoksia 77 miljardilla dollarilla enemmän kuin mitä on odotettu.

Yhdysvalloissa käydystä verkkokaupasta tekemämme analyysi osoittaa myynnin kasvaneen merkittävästi koronapandemian puhkeamisen jälkeen. Huhtikuusta eteenpäin myynti on itse asiassa ollut suurempi kuin marras- ja joulukuussa, jolloin amerikkalaiset tavallisesti shoppailevat esimerkiksi kiitospäivää ja joulua varten, Franck Attia, Adoben Pohjoismaiden johtaja sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Jos tarkastellaan esimerkiksi toukokuuta, koronapandemia on vauhdittanut amerikkalaisen verkkokaupan kehitystä neljästä kuuteen vuotta aiempiin ennusteisiin verrattuna. Verkkokaupan kasvutrendi näkyy myös Suomessa, sillä enemmän aikaa kotona viettäneet kuluttajat ovat tehneet paljon enemmän ostoksia kotisohvalla fyysisten myymälöiden sijaan. Siksi on tärkeää, että verkkokauppiaalla on täysin toimiva digitaalinen palvelujärjestelmä, joka tavoittaa asiakkaat riippumatta siitä, ovatko fyysiset myymälät auki vai eivät, Attia kertoo.

 

Näin hintakehityksen kanssa

Tutkimuksessa hintakehitys on listattu kolmeen luokkaan: elektroniikka, päivittäistavarat ja muoti. Indeksi osoittaa niin ikään, että elektroniikan verkkohinta on laskenut 44 prosenttia vuodesta 2014. Päivittäistavaroiden hinta on noussut 7,2 prosenttia ja muodin hintakehitys menee vuodenaikojen mukaan.

Historialliselta kantilta katsottuna on vielä liian aikaista sanoa, jättääkö koronapandemia pysyvän jäljen verkkohintoihin. Uudet luvut kuitenkin osoittavat, että elektroniikkaluokassa viime kuukausina paikallaan polkenut laskutrendi on pysähtynyt. Kehitykseen on vaikuttanut se, että paljon offline-kaupankäyntiä on siirtynyt verkkoon samalla kun etätyö- ja opiskelu ovat lisänneet digitaalisten laitteiden kysyntää koteihin, Franck Attia sanoo.