”Consious” ja ”sustainable” – verkkokauppiaat saavat kritiikkiä sanojen käytöstä

Ei täyttänyt vaatimuksia.

Tarkastellusta 344 mainosväittämästä, että joku tietty tuote on ympäristölle suotuisa, 42 prosenttia oli ”yliampuvia, harhaanjohtavia tai heikkoja”. Tämä selviää, kun joukko kuluttajaviranomaisia EU:ssa tutki mainoksia eri kotisivuilla jäsenmaissaan.

Selvityksen taustalla on se, että monet tuotteet nimetään vihreiksi, vaikka mistään ei selviä millä tavalla tuote on ympäristöystävällinen. Se on saanut EU:ssa aikaan pelkoa, että kuluttajat saattavat tulla harhaanjohdetuiksi. Selvitys on koskenut pääasiassa tuotteita, joita markkinoidaan ja myydään netissä – kuten kosmetiikka, vaatteet ja kodinkoneet.

Ilmoitus

 

”On olemassa häikäilemättömiä myyjiä”

EU toteaa muun muassa, että yli puolessa tapauksissa kuluttajalla ei ollut mahdollisuutta tarkastaa pitävätkö väittämät paikkansa. 59 prosentissa kauppias ei ollut tehnyt tarpeeksi todistaakseen väitettään, että tuote olisi ympäristöystävällinen.

37 prosentissa kauppias oli käyttänyt yleisiä sanoja, kuten ”consious”, ”ecofriendly” ja ”sustainable”, mikä antaa EU:n mielestä vääränlaisen kuvan, että tuotteilla ei olisi mitään negatiivisia ympäristövaikutuksia. Yhteenveto asiasta oli, että 42 prosentissa tapauksissa olisi toivomisen varaa.

Useammat ja useammat haluavat elää vihreämmin ja aplodeeraan yrityksille, jotka näkevät vaivaa luodakseen ympäristöystävällisempiä tuotteita tai palveluita. Mutta on myös häikäilemättömiä myyjiä, jotka johtavat kuluttajia harhaan heikoilla, valheellisilla tai yliampuvilla väittämillä. EU-komissio on päättänyt auttaa kuluttajia vihreässä siirtymävaiheessa ja on valmis taistelemaan ”greenwashing” -ongelman torjunnassa, Didier Reynders, Comissioner for Justice sanoo vapaasti suomennettuna tiedotteessa.