Booztin vihaa ja ihastusta herättänyt Fair Use – palautusten päästöt pienenivät neljänneksellä

Muistatko Booztin vuosi sitten lanseeraamaan Fair Usen eli yhtiö päätti portittaa asiakkaat, jotka tilasivat yltiöpäin ja lähettivät miltei kaiken bumerangina takaisin.

Nyt yhtiö raportoi miten se on vaikuttanut palautuksista syntyneisiin hiilidoksipäästöihin.

Boozt kertoo, että viimeisen vuoden aikaisen datan mukaan klausuulilla on ollut positiivinen vaikutus yhtiön hiilijalanjälkeen ja vastuullisuuteen, sillä turhista palautuksista tulleet päästöt ovat pienentyneet noin 25 prosenttia.

Ilmoitus

Meille on tärkeää tehdä töitä tätä käytöstä vastaan, niin yhtiön kuin ympäristön edun vuoksi. On kannustavaa nähdä Fair Usen vaikutukset ja mikä positiivinen vaikutus sillä on ollut hiilijalanjälkeen. Toivon mukaan useammat alalla löytävät vastaavanlaisia ratkaisuja kampittaakseen ongelmat, joita turhat palautukset luovat, niin voimme etabloida kestävämmät liikemetodit verkkokaupalle, Peter G. Jørgensen, Booztin CCO sanoo.

Viimeisen vuoden aikana yhtiö on laittanut noin 13 000 asiakasta tauolle klausuulin voimin – käytännössä se tarkoittaa 0,25 prosenttia koko asiakaskunnasta. Boozt kertoo edelleen, että kaikkiaan heillä, Booztlet mukaan lukien, on noin 2 miljoonaa asiakasta. Tästä huolimatta eniten palauttavat asiakkaat ovat noin 15 prosenttia kaikkien palautusten määrästä takana.

Tauottamalla nämä asiakkaat Boozt on eliminoinut omien sanojensa mukaan arviolta 130 kuorma-autoa vuoden aikana, mikä on vähentänyt palautusten hiilioksidipäästöjä noin 25 prosenttia.

Viimeisen kahden vuoden aikana olemme nähneet äärimmäisen palautuskäyttäytymisen kasvun verkkokaupassa, kun asiakkaat laittavat systemaattisesti isoja tilauksia ja palauttavat kaiken tai melkein kaiken, joskus jopa sen jälkeen kun he ovat käyttäneet tuotteita. Tämä käytös ei kuormita vain ympäristöä. Se ei myöskään ole oikeudenmukainen lopuille 99,8 prosentille asiakkaistamme, jotka tekevät vastuullisia ostoja. Tämä kuluttaa resursseja ja rajoitettua valikoimaamme kotisivuillamme, mikä taas vahingoittaa melkoisesti ostokokemusta, Jørgensen jatkaa.

Turhien palautusten pysäyttäminen on vapauttanut Booztin mukaan 4 500 tuntia asiakaspalvelusta, joka olisi muutoin joutunut käsittelemään hillitöntä palautuskäytöstä. Yhtiön mukaan paljon palauttavat asiakkaat kuormittavat asiakaspalvelua miltei tuplasti enemmän kuin muut asiakkaat ja reklamoivat tuotteita miltei 20 kertaa muita enemmän.