Black Friday: Myös PostNord ennustaa ennätystä

PostNordin ennusteen mukaan Black Fridayn verkkokauppa tulee kasvamaan vuoden takaisesta jopa 36 prosenttia.

Ilmoitus

Verkkokauppa näyttää lyövän aiemmat ennätykset Black Friday -ostospäivänä 23. marraskuuta. PostNordin tuoreen ennusteen mukaan suomalaiset tekevät Black Fridayn aikaan ostoksia verkkokaupoissa 251 miljoonalla eurolla. Tämä tarkoittaa 36 prosentin kasvua vuoteen 2017 verrattuna.

– Black Fridaysta on tullut lähtölaukaus joulukauppaan. Se on aktiivinen ostospäivä myös Suomessa, vaikka aivan yhtä suuresta ilmiöstä ei voidakaan puhua kuin USA:ssa, toteaa PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta mediatiedotteessa.

Black Fridayn ennuste on samansuuntainen kaikissa Pohjoismaissa.

– Pohjoismaalaiset ovat digitaalisesti edistyneitä ja omaksuvat uusia ostoskäytäntöjä nopeammin kuin muut eurooppalaiset, Eloranta kertoo.

Suomalaiset valmistautuvat alennuspäivään ennalta

Black Friday on näkynyt katukuvassa ja mediassa vuosi vuodelta laajemmin myös Suomessa. Tänä vuonna jo joka kolmas vastaaja suunnittelee etukäteen tekevänsä ostoksia Black Fridayna, ja heistä lähes puolet valmistautuu ostospäivään ennalta.

- Suomalaiset selvittävät etukäteen, mistä kaupoista Black Friday -ostoksia tulevat tekemään sekä mitä tuotteista sieltä tilaavat ja mihin hintaan. Ei ole myöskään tavatonta, että tuotteet kerätään valmiiksi verkkokauppojen ostoskoreihin, jotta ne on helppo ja nopea napata Black Fridayna alennushinnalla tilaukseen, Eloranta kertoo.

Jotta toimitusten sujuvuus voidaan varmistaa koko Pohjolassa, myös PostNordilla ollaan valmistauduttu Black Fridaysta jouluun saakka jatkuvaan sesonkiin hyvissä ajoin.

- Olemme muun muassa avanneet uuden satelliittiterminaalin Vantaalle, ja sesongin ajaksi avaamme lukuisia väliaikaisia noutopisteitä ympäri Suomen. Tänä vuonna pakettisumaa ovat helpottamassa myös sadat uudet pakettiautomaatit, Pakettipisteet. PostNordilaiset työskentelevät sesongin ajan vuorokauden ympäri, ja runkoliikenteen määrää sekä muuta pakettien kuljetuskapasiteettia lisätään merkittävästi, Eloranta luettelee.

Ilmoitus

Kyselytutkimus toteutettiin Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa Kantar Sifon toimesta. Verkkokysely oli avoinna 7.-14.11. ja vastaajia oli 2 000 kussakin maassa. Jokaisesta maasta on valikoitunut vastaajiksi edustava otos 15–79-vuotiaita kuluttajia.