Beely: Naiset hankkivat auton mieluusti onlinelta

”Verkon kautta tehtävistä autotilauksista perutaan Suomessa vain 0,45 prosenttia”.

Kismittävätkö asiakkaat, jotka jättävät tilauksensa kesken kassalle tultaessa tai peruvat sen heti oston perään? Tavallinen ongelma verkkokaupoissa - paitsi tätä lukuun ottamatta. Beely kertoo tänään, että verkossa tehtävistä autokaupoista perutaan vain 0,45 prosenttia. Autoja onlinelta ostavat erityisen mielellään naiset, jotka tekevät 50 prosenttia kaikista ostoista. Henkilöautokannasta kuitenkin vain kolmannes on merkitty naisten nimiin vuoden alusta alkaen. Autoja tilataan tavallisimmin toimistoaikaan kello 9-17 välillä eikä juuri kukaan ei klikkaa menopeliä kotiin yöaikaan. Asiasta kertoo Suomessa autojen verkkotilauksista vastaava Beely-palvelu tiedotteessa.

Auton valintaan liitetään tavanomaisesti renkaan potkimiset ja tietysti koeajo. Nyt on kuitenkin käynyt ilmi, että tuo perinteinen ajattelu ei ole koko totuus. Auto on verkkotilaustuote siinä missä mikä tahansa muukin. Toki verkkotilaamisen on oltava aidosti kätevää ja kauppaehtojen tilaajalle turvalliset, jotta ihmiset innostuvat verkkokaupan eduista autojenkin osalta, Beelyn myyntijohtaja Veli-Pekka Voutilainen kertoo.

Ilmoitus

Beelyn mukaan keskeistä pienessä perumisprosessissa on palvelun kätevyys, lain määrittämät etämyyntiehdot sekä varsinainen tuote. Kotiinkuljetus ilmaiseksi on olennainen osa palvelua.

Kyse ei ole siitä, etteivätkö ajettavuus, ulkonäkö ja kaikenlainen tuntuma olisi autoilijalle aina tärkeitä. Verkkotilaamisen suosion kasvattamisessa on panostettava etäyhteyden vahvuuksiin. Siksi kätevyys ja asiakaspalvelu kaikkinensa korostuvat. Etenkin, kun tuote on autot, joiden hankkiminen etänä on vielä hyvin uutta. Maksuton toimitus kotiin on suosittua. Se on iso osa kätevyyttä. Ja tietysti autot ovat huollettuja ja tiptop, Voutilainen sanoo.

Beely myy noin 1-5 vuotta vanhoja ja alle 100 000 km rullanneita leasing-autoja.

Autokauppa on Beelyn mukaan edelleen varsin miesmäistä, jolloin verkkokauppa on usein naisille mieleisempi tapa hankkia auto.

Kyllä verkkokaupan suosio naisautoilijoiden keskuudessa voi liittyä osittain siihenkin, että tutkitusti naiset liittävät autoon miehiä vähemmän identiteettiseikkoja. Kun auto on lähinnä käyttöesine, tunnustelun ja tunnelmoinnin merkitys pienenee, Voutilainen arvioi tiedotteessa.

 

Suosikkimerkki

Naiset tilaavat netistä eniten Kiaa. Joka viides naisten netistä hankkima auto on Kia. Tämän lisäksi naiset suosivat Fordia, Toyotaa sekä Nissania. Näillä neljällä on miltei 60 prosentin osuus naisten verkosta hankkimista autoista, Beely kirjoittaa.

Miesten suosikki on Ford, jollaisen hankkii 14 prosenttia miehistä. Sen jälkeen tulevat Kia, Nissan ja Volkswagen.

Ilmoitus