Asiakastiedon tilasto: Verkkokaupan kasvu näkyy maksuhäiriöinä

Tammi-maaliskuussa kuluttajille rekisteröitiin yli 9000 maksamattomista verkkokauppaostoksista johtuvaa maksuhäiriömerkintää.

Koronan kiihdyttämä kotoilubuumi on selvästi muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä ja lisännyt verkko-ostoksia. Kun hankintoja voi tehdä nopeasti ja helposti kotisohvalta, on kuluttajan tärkeää harkita tarkkaan, ovatko ostokset tarpeellisia ja toisaalta tietenkin, onko niihin varaa. Lisäksi verkkokauppiaan kannattaa selvittää turvalliset maksutavat ja muut tarpeelliset toimet luottoriskin hallitsemiseksi. Näin vältytään tappioilta ja ylivelkaantumiselta, Asiakastiedon mediakontakti Ville Kauppi sanoo tiedotteessa.

Maksuhäiriöiden määrä kasvoi tammi-maaliskuussa 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Ilmoitus

Yhtäältä kertaluottoihin liittyvät maksuhäiriömerkinnät ovat vähentyneet alkuvuonna 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Se johtuu Asiasktiedon mukaan siitä, että viime vuonna tiukennettiin tilapäisesti kuluttajaluottojen korkokattosääntelyä, mikä vähensi pienten rahaluottojen tarjontaa.

Maksuhäiriöisten kuluttajien kokonaismäärä on silti jopa pienentynyt alkuvuonna. Maaliskuun lopussa Asiakastiedon rekisterissä oli 391 600 henkilöä, joilla oli maksumerkintä. Vuodessa määrä on kasvanut parilla tuhannella.

Mitään massiivista kasvua ei tilastoissa ole, vaikka korona on varmasti lisännyt muun muassa tuloihin liittyvää epävarmuutta. Prosessi laskun eräpäivästä maksuhäiriömerkintään on niin pitkä, että esimerkiksi loppuvuonna 2020 eskaloituneet maksuvaikeudet eivät välttämättä vielä ole ehtineet aiheuttaa maksuhäiriömerkintöjä. Tarkkailemme kuitenkin tilannetta, Kauppi sanoo.

Asiakastiedon tilastojen mukaan maksuhäiriöisiä yrityksiä on 42 500 ja niiden määrä on pienentynyt kuudella tuhannella vuodessa.