Amazoniin: ”Tietynlaisille yrityksille hyvä mahdollisuus”

Amazon avaa Ruotsissa. – Mielenkiintoinen tilanne, sanoo Amazoniin.fi konsulttiyrityksen toimitusjohtaja Jonne Välilä.

Jonne Välilän yhtiö myy Amazonilla omia toimistotuotteita, pian vuorossa on uuden urheilubrändin lanseeraus ja sen lisäksi he luotsaavat muita suomalaisyrityksiä jättiläisen markkinapaikoille Amazoniin.fi -konsulttiyrityksen kautta. Välilä kertoo Ehandelille mietteitään h-hetken alla, kun titaani on avaamassa markkinapaikkaansa Ruotsiin.

Arvaan, että kun Ruotsi aukeaa, ammattimaisten myyjien mielestä markkinat siellä ovat pienet, hän sanoo.

Ilmoitus

 

”Jos jaksaa pelata sitä peliä”

Välilä puhuu paljon tästä – ammattimaisista ja epäammattimaisista myyjistä ja näiden eroista. Suurin osa Amazonilla tuotteitaan myyvistä kauppiaista kuuluu hänen mukaansa viimeksi mainittuun ryhmään eli epäammattimaisiin. Amazonilla voi nimittäin myydä, mutta todelliseen myyntiin päästään vasta opiskelemalla Amazonin logiikka ja algoritmi.

Välilä veikkaa, ettei Ruotsin markkinapaikalla ole kovin montaa ammattimaista myyjää alussa. Yksi syy siihen on se, että Amazon-osaaminen Suomessa ja Ruotsissa on vielä hyvin pientä.

Hyvä jalansija. Jos tuotteet alkavat menemään, niin algoritmi tykästyy tähän, hän sanoo.

Tällä tarkoitetaan sitä, että useimmat tuotteet hukkuvat Amazonin tuotemäärään ja siellä pärjätäkseen tuote on saatava Amazonin listoilla kärkipäähän. Ammattimaisille myyjille tässä kohtaa löytyy hyvä sauma.

Jos alkuvaiheessa menee mukaan ammattimaisesti ja jaksaa pelata sitä peliä, alun jalansija kantaa jo aika pitkälle, hän sanoo.

Välilä lähtee itse myymään 25-henkisen tiiminsä kanssa paitsi oman yhtiönsä myös asiakkaidensa tuotteita Ruotsin markkinapaikalle.

Ehdottomasti ja nimenomaan mahdollisimman ammattimaisesti, hän sanoo ja muistuttaa vielä kerran, että Amazonin algoritmi määrää, mitä siellä myydään.

Ilmoitus

 

Eurooppa-tili on autobahn koko mantereelle

Välilä jakaa omaa osaamistaan ja kertoo nyt melko avoimesti, miten Amazon toimii. Hänen omat tuotteensa sekä Amazoniin.fi -asiakkaiden tuotteet on suunnattu tähän mennessä Amazonin päämarkkinoille Yhdysvaltoihin, Saksaan ja Isoon-Britanniaan eli miltei kaikkien tuotteiden osalta suurimmille markkinoille.

Euroopassa Amazon-myyntiä helpottaa yksi asia, nimittäin Amazonin Eurooppa-tili, jonka kautta voi yhdellä klikkauksella päättää maat, joissa haluaa myydä. Kuljetus esimerkiksi Saksasta Italiaan maksaa hieman enemmän kuin Saksan sisällä, mutta myynti on yksinkertaista ja Amazonin käännöskone hoitaa tekstit. Ainoa asia, mitä myyjän tarvitsee käytännössä tehdä on kirjoittaa sisään tuotteen hinta toisilla markkinoilla. Ruotsi tulee saman Eurooppa-tilin alle, jolloin tuotteiden virta Euroopasta Ruotsiin kasvaa ja samalla Amazonista tulee ruotsalaisyritysten autobahn toiseen suuntaan.

Jonne Välilä muistuttaa kertaalleen, että markkinat Ruotsissa ovat silti pienet verrattuna väkiluvultaan suuriin maihin.

Entä sitten Amazon.fi?

En osaa sanoa, hän sanoo, mutta arvioi silti, että Ruotsin markkinapaikasta saattaisi siinä tapauksessa olla tiedossa kieliversio.

 

”Merkittävä asia, eikä hyvä”

Välilä on lähtenyt rakentamaan omia yrityksiään siltä pohjalta, että he käyttävät Amazonia jakelukanavanaan. Hän muistuttaa kuitenkin, ettei hänen tehtävänään ole puhua Amazonista pelkästään hyvää. Toisinaan eteen tulee asioita, jotka eivät ole myyjän näkökulmasta eduksi. Korona ei ole enää tässä vaiheessa kenellekään uutuus ja virus potkaisi verkkokaupan kunnon ylämäkeen – varsinkin Amazonilla ja se on vaikuttanut osaltaan varastoihin. Yhdysvalloista Eurooppaan levinnyt jättiläisen tuore policy on nyt, että myyjän varaston kokoa rajoitetaan uusien tuotteiden kohdalla ja tuotteiden määrää seurataan ”scoren” avulla. Amazon rajoittaa juuri nyt miten paljon varastoon saa tuoda uusia tuotteita. Määrä on 200. Myytyään 100 tuotetta varastoa voi täydentää sadalla tuotteella, jolloin siellä on taas täysi määrä. Rajan voi ylittää hieman, mutta silloin kyseisen tuotteen Amazon-tili näyttää kirjaimellisesti punaista. Vanhojen tuotteiden kohdalla määrä pohjautuu aikaisempaan myyntiin, mikä on melko kohtuullista.

Välilä muistuttaa kuitenkin, että joulumyynti on tulossa ja score perustuu muutaman kuukauden takaisiin lukuihin, jotka ovat kaukana tulevan sesongin myynnistä.

Jos tämä on kaikilla myyjillä sama, niin se on todella merkittävä asia, eikä hyvä, hän sanoo.

Hän ei ole silti varma koskeeko se myös kaikkein suurimpia Amazon-myyjiä.

Rajoitus on voimassa vuoden loppuun. Käsittääkö sama sääntö myös Ruotsin Eskilstunassa sijaitsevaa varastoa ei ole tiedossa.

Jos koskee, niin silloin pystyy lähettämään varastoon vain pienen määrän kerralla, Välilä sanoo.

Käytännössä systeemi merkitsee myyjälle sitä, että on hankittava välivarastoja ja lähetysrumba saattaa pahimman scenaarion mukaan vaikuttaa jopa tuotteiden hintoihin.

Tämä haittaa myyjien tekemistä. Rankasti, eikä ole missään nimessä hyvä juttu.

Välivarastoille tämä merkitsee sitä, että ne ovat ”purjeessa”, kuten hän asian ilmaisee, ja tavaroiden määrä niissä on exponentaalinen. Se vaikeuttaa myös kommunikaatiota, kun varastot ja niiden henkilökunta ovat ylikuormitettuja.

Hyvin myyvillä tuotteilla tulee lähetysrumba.

Pattitilanteessa Amazon on usein asiakkaan puolella ja siltä pohjalta jättiläistä on alunperinkin lähdetty rakentamaan. Yhtäältä Amazon kannustaa myymään.

 

Palataan kuitenkin vielä siihen mikä tällä hetkellä puhuttaa. Amazon on lanseeraamassa naapurimaassa Ruotsissa.

Saattaa olla, että sieltä tulee kivasti myyntiä. Ruotsissa ollaan aika edistyneitä ja miksei suomalaisetkin lähtisi sieltä tilaamaan, Jonne Välilä sanoo.