Amazon-myyjä häiriköi asiakasta: ”Peruuta tilaus, menetän muuten työni”

Systeemivika Amazonilla?

Ruotsalainen uutissivusto Swelockers raportoi vähintään epämiellyttävästä ostokokemuksesta Ruotsin Amazonilla. Yksi lehden työntekijöistä löysi tuotteen, jolla oli erittäin halpa hinta, siis niin halpa, että se tuskin voi olla totta – ja tästä alkoivatkin myyjän tiheät ja epätoivoiset yhteydenotot.

Tilatessa piirustuslauta halpaan hintaan, mikä sitten osoittautui virheelliseksi, tätä seurasi myyjän yhteydenotto, jossa pyydettiin, että ostaja itse peruisi tilauksen, Swelockers kirjoittaa.

Ilmoitus

Myyjä kertoi hinnoittelun olevan väärä ja että asiakkaan täytyisi perua tilaus.

Muuten saan rangaistuksen. Menetän työni ja joudun maksamaan korvatakseni tämän menetyksen, myyjä kirjoitti.

Tätä seurasi kolme sähköpostia, kaksi viestiä Whatsappissa ja sen jälkeen vielä monta puhelua ja viestiä puhelinvastaajaan, koska asiakas ei perunut tilausta.

Syy myyjään toivottomaan äänensävyyn oli ilmeisesti rangaistukset, joita tulee Amazonilta niitä myyjiä kohtaan, jotka itse peruvat asiakkaidensa tilaukset. Myyjää veloitetaan yleensä 8,5 prosenttia tilauksen arvosta, jos he peruvat asiakkaidensa tilaukset. Jos peruutuksia tulee monta, Amazon voi mennä jopa niin pitkälle, että he sulkevat koko myyjän. Koska monet myyjät ovat yhden henkilön yrityksiä, niin tällä voi olla suuri taloudellinen merkitys, Swelockers kirjoittaa.

Meillä Ehandelilla on sitä paitsi vastaavanlainen kokemus Amazonin ruotsalaiselta sivulta tilatessa. Tosin ei kuitenkaan tällä tasolla kuin Swelockersin esimerkki. Myyjä yritti kuitenkin useita kertoja saada meitä poistamaan pyyntö takaisinmaksusta. Tämä siksi, että sillä on selvästikin jonkinlainen negatiivinen vaikutus heidän maineeseensa markkinapaikalla. Ei siksi, että takaisinmaksussa olisi ollut muuten mitään vikaa. He olisivat vain halunneet tehdä sen itse, ilman, että siitä tehdään ”virallinen” Amazon-asia.

Kommenteissa Swelockersin artikkeliin on aivan selvää, että monet lukijat säälivät myyjää. Monien mielestä myös ostajalla olisi pitänyt olla enemmän empatiaa ja hänen olisi pitänyt perua koko kauppa.

Asia tuntuu kuitenkin olevan pääasiassa systeemivika, josta Amazon on vastuussa. Että asiakkaat, jotka ovat laittaneet vain yhden tilauksen, eivätkä ehkä ole edes katsoneet sähköpostiaan, joutuvat sitten jahdatuksi sosiaalisissa medioissa ja puhelimitse, tuntuu hieman väärältä.

Ehandel on pyytänyt Amazonilta kommenttia.

Ilmoitus