Alibaban Singles Daysta kansainvälinen ilmiö

Kiinassa Singles Day on jo pitkään ollut verkkokaupan suurin päivä. Tänä vuonna 11.11 on merkitty verkkokauppiaiden kalenteriin myös Euroopassa.

Ilmoitus

Yhdestoista marraskuuta - eli 11.11 - on jo yhdeksän vuotta tunnettu Kiinassa nimellä Singles Day. Verkkokauppajätti Alibaban rekisteröimä tuotemerkki löi viime vuonna aikaisemmat ennätyksensä - 24 tunnissa käytiin kauppaa noin 22 miljardin euron edestä Alibaban kanavien kautta. Esimerkiksi Amerikassa myytiin verkon kautta noin 4,3 miljardin dollarin edestä Black Fridayna viime vuonna.

Tulevana Singles Dayna Alibaba on asettanut tavoitteensa vielä korkeammalle.  11. marraskuu on tänä vuonna sunnuntai, ja se arvioidan olevan verkkokaupan kannalta hyvä päivä kaupanteolle. Alibaban tavoite on ottaa vastaan miljardi tilausta.

Kansainväliseksi ilmiöksi?

Alibaba haluaa myös muuta maailmaa mukaan Singles Day -huumaan. Retail Gazetten mukaan Alibaba avaa alustojaan kansainvälisille ostajille tänä vuonna.

Alibaban alustoista esimerkiksi Tmall on jo ottanut vastaan 500 000 ennakkotilausta, ja Alibaban toimutusjohtaja Daniel Zhang sanoo Bloombergille, että kiinalaisyhtiön tavoitteena on vahvistaa entisestään asemansa kansainvälisillä markkinoilla tulevina vuosikymmeninä.