Aikuisten tuotteet alkoivat kiinnostaa, kun monet olivat kotona – ”onni epäonnessa”

"Tabut pois - seksilelut ovat itsestäänselvyys."

Verkkokauppayritys vuxen.fi, joka myy aikuisten leikkikaluja, huomasi kunnon kasvun tilauksissa sekä verkkokauppaliikenteessä viime vuonna.

Se tarkoittaa, että markkinat eivät välttämättä kasva, mutta kypsyvät, markkinointipäällikkö Carl Öhrstedt sanoo Ehandelille.

Ilmoitus

Vuxen.fi-sivuston takana on ruotsalainen Purefun Group Ab -konserni, jolla on lisäksi sivustot Vuxen.no, Vuxen.dk ja Vuxen.se sekä pari koiramyymälää, toinen Ruotsissa ja toinen Norjassa.

Yhtiön suurin tulojen lähde on kuitenkin tällä hetkellä ruotsalaissivusto Vuxen.se, joka vastaa noin 60-70 prosenttia kaikista tuloista.

Vuoden 2019 aikana yhtiön liikevaihto kasvoi 30 prosenttia ja oli noin 9 miljoonaa euroa (98,7 MSEK).

Vuoden 2020 numeroita emme kerro vielä, mutta voin sanoa, että laskemme kasvun ja tuottavuuden hyväksi.

Vuonna 2020 yhtiö jatkoi myös töitä sen eteen, että keskustelut intiimielämästä ja nautinnosta löytäisivät julkisiin tiloihin.

Olemme tehneet paljon ja pitkään töitä päästäksemme tabu-leimasta. Mielestämme olemme onnistuneet aika hyvin Ruotsissa, mutta vielä on töitä tekemättä! Ei vain meidän vuoksemme, vaan kaikkien vuoksi.

Norjassa ja Suomessa emme ole päässeet yhtä pitkälle. Mutta Tanskassa olemme aina olleet melko vapaamielisiä.

Mitä teette aiheen normalisoimiseksi?

Ilmoitus

Vaikea sanoa tarkasti, mutta koko kommunikaatiosuunnitelmamme on se, että seksilelut olisivat itsestäänselvyys. Että kerrot mistä pidät. Osoitamme myös kaikin tavoin, että otamme etäisyyttä pornoon ja siihen, mikä vaikutus sillä on nuorisoon ja on ollut vanhempiin sukupolviin.

Haluamme osoittaa muun muassa radiomainoksilla, displaylla ja näyttää tv:ssä, ettei tarvitse olla ”pervo” käyttääkseen seksileikkikaluja, vaan ihmisten on ymmärrettävä, että kaikilla on oikeus nautintoon eikä tarvitse hävetä, että vaatii oikeanlaista sellaista.

Kun Carl katsoo vuotta 2020 yhtiön kannalta, hän summaa sen hyväksi. Kun monilla muilla aloilla on ollut vaikeaa, aikuisten leikkikalut ovat menneet kuin kuumille kiville.

2020 on mennyt yli odotusten. Luonnollisestikin pandemia ja rajoitukset, jotka ovat olleet voimassa, ovat auttaneet asiassa. Ihmiset ovat olleet enemmän kotona ja heillä on ollut ehkä aikaa laittaa huomio asioihin, kuten seksiin. Onni epäonnessa, hän sanoo.

Mutta vuoden aikana olemme saaneet myös pääsyn useampiin markkinointikanavoihin. Plus lisäsimme yhteistyötä vaikuttajien kanssa ja kasvatimme panostustamme sosiaalisissa medioissa. Olemme myös palkanneet uutta osaamista verkkokauppapäällikön muodossa, joka on todella saanut lentävän lähdön ja sopii tiimimme kuin hanska käteen.

Mitä tavoitteita teillä on vuodelle 2021?

Jatkamme kommunikointia asiasta, johon uskomme. Jatkamme taistelua tabuleiman poistamiseksi, ja sellainen on vielä olemassa. Haluamme luonnollisestikin myös kasvaa ja sementoida oman tuotemerkkimme markkinoilla, mikä on tietysti itsestäänselvyys, Carl Öhrstedt lopettaa.