Acon: Jos et ole Amazonissa sinua ei ole olemassa USA:ssa

Liikennettä ohjataan omille sivuille.

Ilmoitus

Vapaa ajan tuotteita valmistava Acon on myynyt Amazonin kautta jo yli kolme vuotta. Myynti- ja markkinointijohtaja Marko Manninen, kertoo, että Amazon on sille markkinointikanava ja että liikennettä ohjataan johdonmukaisesti omille sivuille.

Oululaisyritys Acon toi trampoliinit Suomeen 20 vuotta sitten. Viimeiset 4,5 vuotta yritys on suuntautunut ulkomaille kuten Ruotsiin, Yhdysvaltoihin ja Venäjälle. Viime vuonna avattiin Euroopan verkkokauppa

- Meille Amazon oli halvempi tapa päästä nopeasti alkuun. Meidän täytyi olla tuottoisa alusta asti, joten teimme markkinointia ja myyntiä samanaikaisesti, mikä oli meille win-win- tilanne. USA:ssa ihmiset käyttävät Amazonia hakukoneena. Jos et ole Amazonissa sinua ei ole olemassa. Jätimme pois Google Adwords heti alkajaisiksi kustannussyistä, Manninen kertoo.

"On olemassa eri kikkoja"

Manninen sanoo, että Yhdysvaltoihin myyvän yrityksen on välttämätöntä olla mukana Amazonissa, varsinkin jos myydään vahvaa tavaramerkkiä. Aconin myynnin tavoitteena on myydä 80 prosenttia omien sivujen kautta.

- Myyntikanavien balanssi elää kauden mukaan ja tavoitekuvaa tulee seurata vuositasolla, Manninen sanoo.

Kuinka välttää kilpailua omien sivujen ja Amazonin kesken?

- On olemassa eri kikkoja, riippuen omasta liiketoiminnasta. Jokaisen täytyy löytää oma tapa ja keksiä se iso kuva johon saa myös Amazonin mahtumaan.

Pitäisikö verkkokauppiaiden olla huolissaan Amazonin tulosta?

Ilmoitus

- Tämä riippuu täysin bisneksestä. Jos katsotaan brändin näkökulmasta, niin Amazon tuo enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Jos taas hinta on vähittäismyyjälle ainoa kilpailuvaltti, niin tulisi olla huolissaan, Manninen sanoo.

Teillä on oma varasto Minnesotassa. Miksi ei Amazonin kautta?

- Se oli meille helppo ratkaisu. Tuotteet painavat 100-200 kiloa ja oli pakko keksiä oma ratkaisu logistiikkaan. Meille olisi ollut liian kallista alussa käyttää Amazonin hyllytilaa, Manninen kertoo.