”80 prosenttia pienemmät hiilidioksidipäästöt vuoteen 2025 mennessä”

Zalando kertoo kunnianhimoisesta ympäristötavoitteestaan.

Zalando kertoo tänään asettaneensa Pariisin sopimukseen perustuvat tavoitteet hiilidioksipäästöjensä vähentämiseksi. Yhtiö asetti tieteeseen perustuvan tavoitteen, jolla on myös nopea aikataulu. He aikovat vähentää omien toimintojensa hiilidioksipäästöjä 80 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Omien tuotemerkkien tuotannon päästöjä on tarkoitus vähentää samassa aikataulussa 40 prosenttia. Zalandon tavoitteena on myös, että avainkumppanit asettavat oman SBT:n, Science Based Targets, viiden vuoden sisällä.

Tieteeseen perustuvien tavoitteidemme hyväksyntä on tärkeä virstanpylväs kestävän kehityksen strategiallemme. Uskomme, että kestävän kehityksen ja jatkuvan kaupallisen menestyksen välillä on muodin verkkokaupassa selkeä yhteys, Zalando SE:n Director Sustainability, Kate Heiny sanoo.

Ilmoitus

Maailmanlaajuinen koronavirustilanne on osoittanut kuinka joustava ja nopea talous voi olla silloin, kun muutosta tarvitaan, ja tätä tulisi käyttää kestävän kehityksen suunnitelmia laadittaessa. Nyt on aika laatia selkeä kestävän kehityksen strategia ja asettaa kunnianhimoiset tavoitteet. Alustana me haluamme tehdä enemmän, ja siksi emme rajoita tieteeseen perustuvia tavoitteitamme vain omaan liiketoimintaamme, vaan yhdistämme voimamme kumppaniemme kanssa, hän jatkaa.

Riippumaton Science Based Target initiative -järjestö arvioi yritysten tavoitteet ja varmistaa, että ne ovat linjassa Pariisin sopimuksen tavoitteiden kanssa. Science Based Targets -aloitteen (SBT) kumppanuusyrityksen CDP:n SBT-johtaja Alberto Carrillo Pineda on tyytyväinen muotijätin päätökseen.

Onnittelemme Zalandoa ensimmäisenä online-alustana, joka on saanut päästövähennystavoitteilleen Science Based Targets -aloitteen hyväksynnän. Linjaamalla tavoitteensa 1,5 celciusasteen tulevaisuudennäkymien kanssa ja pyytämällä kumppaneitaan asettamaan omat tieteeseen perustuvat tavoitteensa Zalando varmistaa, että kestävyys nivotaan vahvasti sen liiketoimintamalliin, ja yritys on siten paremmassa asemassa menestyäkseen maailmantalouden siirtyessä kohti nollapäästöistä tulevaisuutta, hän sanoo.

 

do.More käynnisti ympäristötekojen ketjun

Zalando on rummuttanut vastuullisuudella ja kestävällä kehityksellä jo jonkin aikaa. Viime vuoden puolella yritys käynnisti do.More-strategian ja sen jälkeen muotijätti on aloittanut hiilidioksipäästöjen vähentämistavoitteet monilla eri toimialueilla. Tulevaisuudessa yritys aikoo muun muassa ottaa toimistorakennusten ja toimituskeskusten sähkön uusiutuvista lähteistä, kuten aurinkopaneeleista. Energiatehokkuutta aiotaan parantaa kymmenellä prosentilla myös varastorakennuksia muokkaamalla.

Omien tuotemerkkien kanssa tuotannossa aiotaan lisätä kierrätysmateriaalien käyttöä.

Pyrkimyksenä on, että 90 prosenttia Zalandon kumppaneista ottaa käyttöönsä tieteeseen perustuvat tavoitteet vuoteen 2025 mennessä, muotijätti kertoo tänään. Kumppaneihin kuuluvat muun muassa muotibrändit, pakkausyritykset sekä viimeisen kilometrin toimituskumppanit.

Ilmoitus