45 % suomalaisista shoppailee verkossa joka kuukausi

12 miljoonaa pohjoismaalaista tekevät verkko-ostoksia vähintään kerran kuussa, PostNordin tutkimuksesta käy ilmi.

Ilmoitus

Kuusi kymmenestä pohjoismaalaisesta eli 12 miljoonaa kuluttajaa tekee verkko-ostoksia joka kuukausi. Suomalaisista shoppailee verkossa kuukausittain 45 prosenttia. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla pohjoismaisten kuluttajien verkko-ostosten arvo kohosi 10 miljardiin euroon, mikä tarkoittaa 11 prosentin kasvua verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Suomalaiset ostavat edelleen muita pohjoismaalaisia enemmän ulkomaisista verkkokaupoista. 40 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista tekee ostoksia ulkomaisilta sivustoilta joka kuukausi. Pohjoismaiden keskiarvo on 29 prosenttia. Eniten suomalaiset tekevät ostoksia Kiinasta, Ruotsista ja Saksasta.

- Suomalaiset shoppailevat ulkomaisista verkkokaupoista erityisesti vaatteita ja kenkiä. Syynä tähän on se, että ulkomaisilla toimijoilla on usein laajempi valikoima ja edullisemmat hinnat. Lisäksi toimitukset ja palautukset ovat niissä usein ilmaisia, PostNordin verkkokauppa-asiantuntija Sinikka Eloranta toteaa lehdistötiedotteessa.

18-29 -vuotiaat aktiivisimmat

Verkko-ostosten tekeminen on edelleen sukupolvisidonnaista. Nuoret ostavat verkosta huomattavasti enemmän kuin vanhemmat kuluttajat. Eniten verkko-ostoksia tehdään 18–29-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa Suomessa jopa kaksi kolmesta tekee verkko-ostoksia joka kuukausi. 65–79-vuotiaiden ikäryhmässä niin tekee joka neljäs.

Muoti on suosituin tuoteryhmä pohjoismaisten kuluttajien keskuudessa. Seuraavaksi suosituimpia ovat mediatuotteet, viihde-elektroniikka sekä kosmetiikka ja terveydenhoitotuotteet. Muodin verkkokaupassa ulkomailta tuleva kilpailu on kovempaa kuin muissa tuoteryhmissä.

Pohjoismaiset kuluttajat asettavat toimituksille yhä korkeampia vaatimuksia ja haluavat mahdollisuuden valita itse, miten heidän tilauksensa toimitetaan. Neljäsosa kuluttajista on joskus viimeisen vuoden aikana jättänyt ostoksen tekemättä, sillä verkkokauppa ei tarjonnut sopivia toimitusvaihtoehtoja.

Verkkokauppa Pohjoismaissa 2018 -puolivuotisraportti perustuu kuluttajatutkimuksiin, jotka tehtiin kuukausittain Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa tammikuun ja kesäkuun välisenä aikana. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 53 849 vastaajaa. Suomessa vastaajia oli 17 954. PostNord on seurannut pohjoismaisen verkkokaupan kehitystä jo yhdeksän vuoden ajan.

Ilmoitus