Zalandon second hand-putiikki avasi tänään Euroopassa

Suomalaisten kehittelemä palvelu ensin saksalaisten ja espanjalaisasiakkaiden käyttöön - laajenee pian.

Muotijätti Zalando kertoi vuoden alussa avaavana Pre-owned-palvelun, siis käytettyjen vaatteiden ja oheistuotteiden myymälän onlinella myöhemmin syksyllä. Palvelu avasi tänään ovensa Saksassa ja Espanjassa ja laajenee lokakuussa Belgiaan, Ranskaan, Alankomaihin ja Puolaan.

Palvelu toimii siten, että asiakkaat voivat lähettää Zalandolle käytettyjä vaatteita – myös niitä, joita ei ole ostettu Zalandolta ja muotijätin kautta ne löytävät toivon mukaan uuden, tyytyväisen omistajan.

Ilmoitus

Kiinnostus second hand -muotia kohtaan on korkealla ja kasvaa erityisesti millenniaalien keskuudessa. Asiakkailta on kuitenkin puuttunut helppo ja luotettava palvelu, jossa yhdistyy kaikki: vaivaton kaupankäynti tuotteilla, joita asiakas ei itse enää tarvitse sekä nautinnollinen verkkoshoppailukokemus second hand -muodin parissa. Pre-owned -palvelun julkaisun myötä Zalando on ensimmäinen muotisivusto, joka tarjoaa tällaisen saumattoman ratkaisun ja vastaa asiakkaiden tarpeisiin riittävän kattavasti, Torben Hansen, Zalandon Recommerce VP kertoo tiedotteessa.

 

Suomalaiset kehittelemässä palvelua

Samalla Zalando on päivittänyt sivunsa toivelistaominaisuuden, josta voi helposti katsoa mitä on jo ostanut muotijätin kautta.

Zalandon second hand-myymälään lähetetyistä vaatteista saa korvauksen, jonka voi ottaa joko Zalandolla käytettävän lahjakortin muodossa tai summan voi lahjoittaa eteenpäin Punaiselle Ristille tai WeForestille.

Zalando on jo pitkään rummuttanut kestävän kehityksen strategiallaan ja Pre-owned-palvelussa pilotoidaan myös muovittomat pakkaukset. Muovin sijaan käytössä on kierrätyspaperia.

Vaikka käytettyjen vaatteiden onlineshop ei vielä olekaan suomalaiskuluttajien käytössä, sen kehittelyyn on käytetty sinivalkoista osaamista. Tuotesuunnittelu ja tekniikan kehittäminen on pitkälti Helsingissä toimivan Zalandon teknologia-toimiston vastuulla. Suomessa uusi palvelu on työllistänyt noin 20 henkilöä tämän vuoden alusta saakka, muotijätti kertoo.

Miljoonat asiakkaat käyvät Zalandon verkkokaupassa päivittäin löytääkseen persoonallista inspiraatiota, neuvoja ja viihdettä. Zalandon Pre-owned -palvelu on yksi merkittävimmistä aloitteistamme, joilla edelleen parannamme asiakaskokemusta sivustollamme, Robert Gentz, yksi Zalandon perustajista ja toimitusjohtajista sanoo.

Pre-owned-palvelu on samalla päivitys muotijätin kestävän kehityksen strategiaan do.MORE, jonka tavoitteena on pidentää 50 miljoonan tuotteen käyttöikää sekä lopettaa kertakäyttömuovin käyttö kokonaan vuoteen 2023 mennessä.

Ilmoitus