Zalando lanseerasi termin Zerotype

Zalandon uusin kampanja mainosfilmeineen haastaa erään vapauden ja monimuotoisuuden suurimmista esteistä: stereotypiat.

Muotijätti Zalando haluaa heittää stereotypiat roskakoriin lanseeraamalla kevätkampanjan Zerotype. Kampanja rohkaisee ihmisiä päättämään vapaasti omasta tyylistään.

Yhteistyössä YouGov:n kanssa valituilla markkinoilla toteutetussa tutkimuksessa 89 prosenttia vastaajista koki stereotypioiden yhä vaikuttavan yhteiskunnassa, ja 47 prosenttia vastasi niiden vaikuttavan aiempaa voimakkaammin. Suurin osa nimesi syyksi median – 57 prosenttia viittasi elokuviin ja TV-sarjoihin ja 60 prosenttia mainontaan. Näistä lähtökohdista Zalando pyrkii luomaan uudenlaista muodin ja mainonnan kuvaa rohkaisemalla ihmisiä arvostamaan omaa ainutlaatuisuuttaan ja uniikkia Zerotype-tyyliään.

Ilmoitus

Yli 29 miljoonaa asiakasta palvelevana Euroopan johtavana muodin alustana tunnistamme yksilöllisten tyylien monimuotoisuuden. Stereotypioilla ei ole jalansijaa modernissa yhteiskunnassa,.

Kevään 2020 kampanjamme ylistää Zerotypes-filosofiaa – ihmisten vapautta ilmaista itseään ilman ahtaita stereotypioita ja turhia paineita tai rajoituksia, David Hejgaard, Commercial Head of Nordics, Zalando-yksikön johtaja kommentoi.

 

"Rohkaisee jokaista olemaan aito oma itsensä"

Lontoolaisen Mother-toimiston suunnittelema ja Leila & Damien at Blinkk:n ohjaama filmi johdattaa katsojan toiston kautta kulkevalle matkalle huvipuiston halki. Ensisilmäyksellä matka heijastelee tuttua ja odotettua – jopa stereotyyppistä – kuvaa huvipuistosta. Kun sama kohtaus jatkaa toistoaan, hahmojen roolit ja upeat asut muuttuvat yhä odottamattomammiksi heijastellen Zalandon laajaa tyylivalikoimaa. Lopulta saavutaan uuteen, tämän päivän monimuotoisuutta kuvaavaan maailmaan, jossa erilaiset tyylit elävät sovussa rinta rinnan. Filmin hahmot ovat murtautuneet ulos stereotypioista ja ovat nyt vapaasti omia itsejään – Zerotypes, Zalando kirjoittaa.

Näyttävät kampanjajulisteet ovat Tom Craigin luomuksia ja sosiaalisen median videot Tash Huangin ohjaamia. Kampanjafilmin musiikki on Metronomyn viimeisimmältä Salted Caramel Ice-cream -albumilta.

Kampanjan slogan ‘Goodbye stereotypes. Hello Zerotypes.’ vangitsee välikauden olemuksen – kevään ja sen luontaisen vapauden. Sopiva määrittelemättömyys ilmentää Zalandon Free to be -brändipositiota, joka rohkaisee jokaista olemaan aito oma itsensä antamatta kenenkään muun määrätä mitä tulisi ajatella, tuntea tai pukea.

Zalando toivoo, että miehet mekoissa, totuttua vanhemmat mallit pukeutuneina katumuodin kuumimpiin uutuuksiin ja odottamattomat kuosiyhdistelmät rohkaisevat ihmisiä heittämään hyvästit stereotypioille ja vaihtamaan ummehtuneet ennakkoluulot Zerotypes-ajatteluun. Zalandon kampanja käynnistyi 23. helmikuuta 2020.

Ilmoitus