Zalando julkaisee uuden arvoihin perustuvan selauskokemuksen

Mahdollisuus selata kestävän muodin valikoimaa omien arvojen, kuten veden kulutuksen tai eläinten oikeuksien, pohjalta.

Muotijätti Zalando kertoo tänään julkaisseen tuoreen raportin “It Takes Two: How the Industry and Consumers Can Close the Sustainability ‘Attitude-Behavior Gap’ in Fashion". Raportissa tutkitaan asenteiden ja käyttäytymisen välistä kuilua ja sen valossa moni kuluttaja kamppailee sen kanssa, miten omat kestävän kehityksen tavoitteet käännetään muodin ostopäätökseksi.

Vastatakseen tähän Zalando julkistaa samalla uuden muotikauppakokemuksen, kuten he sitä itse kutsuvat, ja antaa asiakkaalle mahdollisuuden selata valikoimaa omiin arvoihin perustuen.

Ilmoitus

Haluamme, että vuoteen 2023 mennessä 25 % kokonaiskauppa-arvostamme tulisi kestävämmistä tuotteista. Koronaviruskriisin aikana asiakkaamme ovat kertoneet, että kestävää kehitystä tukevasta shoppailusta on tullut heille tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Mutta kun kysyimme heidän tuntemuksiaan kestävämmästä muodista, nousi voimakkaimmaksi mielleyhtymäksi ‘syyllisyys’ ja heikoimmaksi ‘hauska’. Jos haluamme toimialana ottaa kestävän kehityksen vakavasti, meidän on korjattava tämä ristiriita nyt, jotta voimme rakentaa vahvempaa tulevaisuutta muodille, Zalandon co-CEO David Schneider sanoo tiedotteessa.

Zalandon uudessa selausominaisuudessa omia arvoja voivat olla veden säästäminen, sosiaalinen vastuu, materiaalien uudelleenkäyttö, eläinten hyvinvointi, päästöjen vähentäminen tai muodin elinkaaren pidentäminen. Sen avulla on tarkoitus auttaa asiakasta ymmärtämään kestävämpää muotia ja tekemään tiedostavampia muotivalintoja.

 

“Viestinnän on oltava yksinkertaista ja vakuuttavaa”

Tuoreen raportin mukaan muotiteollisuuden on tehtävä kestävän kehityksen mukaisista valinnoista houkuttelevampia, realistisempia ja saavutettavampia, kun taas kuluttajien on priorisoitava kestävää kehitystä muotivalinnoissaan siinä missä muissakin hankinnoissa.

Raportissa korostetaan myös kolmea prioriteettia, joiden toteutumista muotiyritysten on kiirehdittävä: viestinnän on oltava yksinkertaista ja vakuuttavaa, on motivoitava käyttäytymisen muuttumiseen ja kiertotalouttava on skaalattava ja on tarjottava täydentäviä ratkaisuja.

Asiakkaamme kertovat meille välittävänsä suuresti kestävästä kehityksestä, mutta he kokevat näiden arvojen mukaan toimimisen haastavaksi käydessään kaupoissa tai tehdessään ostoksia verkossa. Roolimme alustana on mahdollistaa itsellemme, brändeillemme ja asiakkaillemme kestävämmät valinnat sekä inspiroida yhteistyöhön ja pitkäkestoiseen muutokseen. Tämän vuoksi tuotimme raportin, josta me kaikki – Zalando, muotiteollisuus ja kuluttajat – voimme oppia. Vedimme raportin pohjalta johtopäätöksen, että jos todella haluamme kuroa umpeen pitkään kestäneen asenteiden ja käyttäytymisen välisen kuilun, muotiteollisuuden ja asiakkaiden on toimittava yhdessä, Zalandon kestävän kehityksen johtaja Kate Heiny sanoo.

Zalandolle uuden selausmahdollisuuden avaaminen on yksi tapa toteuttaa raportin suositusta, joka kehottaa puhumaan kestävästä kehityksestä kielellä, jonka kuka tahansa ymmärtää. Yhden havainnon mukaan on nimittäin niin, että moni ei ymmärrä, mitä kestävyys muotikontekstissa tarkoittaa.

Zalando muistuttaa samalla laajentavansa nyt Pre-Owned-kategorian useille uusille markkinoille, joista yksi on Suomi.

Ilmoitus

 

LUE LISÄÄ: Zalando laajentaa second hand-verkkokauppansa Suomeen