Yli puoli miljoonaa jäsentä, liikevaihto noin 70 miljoonaa – Reko-toiminta kasvaa edelleen

Alussa 65 jäsentä Facebookissa.



Kesäkuun kuudes päivä 2013 ensimmäinen Reko-rengas aloitti toimintansa. Paikka oli ammattikoulu Optiman parkkipaikka Pietarsaaressa. Autojen takaluukuista myytiin kananmunia, leipää, vihanneksia ja lihaa. Kuluttajat olivat tilanneet Facebookissa ja noutivat ostokset paikan päältä.

– Alussa haasteena oli saada tuottajat uskomaan ideaan. Ensimmäisenä toimintavuotena Reko-renkaassa oli 15 tuottajaa, seuraavana 750, kertoo idean isä Thomas Snellman (kuvassa).

Suomessa 170 paikkakuntaa

Nykyään lähiruokamyyntiä Reko-renkaissa on Suomessa noin 170 paikkakunnalla ja sen lisäksi Ruotsissa, Norjassa sekä Italiassa. Tanskan ensimmäinen Reko-rengas avataan ensi viikolla kun Snellman käy luennoimassa toiminnasta Roskilden yliopistossa. Ennen sitä hän pitää pääpuheen IFOAMin (luomujärjestöjen kansainvälinen kattojärjestö) tapahtumassa Wienissä keskiviikkona.

– Alussa meillä oli Facebookissa vain 65 jäsentä, nyt niitä on noin 600 000. Tarkkoja lukuja ei ole, mutta arviolta liikevaihto pyörii noin 70 miljoonan euron paikkeilla, Snellman sanoo.

Vaikka Reko-toiminta pyörittääkin huimia rahamääriä, niin Snellmanin mukaan kukaan ei varsinaisesti rikastu.

– Tämä on ei-kaupallista toimintaa.

Aktiivisia 145

Reko-renkaassa tilaukset tehdään tosiaan Facebookissa, alueen omassa ryhmässä. Aktiivisia Reko -piirejä on Suomessa tällä hetkellä 145 kappaletta, ja niitä voi etsiä Facebook -sovelluksesta tai Aitojamakuja.fi –verkkosivustolta, jonne on koottu lista alueittain.

– Yhteensä piirejä on 170, mutta kaikki eivät ole aktiivisia. Tosin ”lepäävät” piirit saattavat herätä jonkin ajan hiljaiselon jälkeen, kuten Kemiön piiri, joka sai uutta energiaa parin vuoden huilin jälkeen, Snellman kertoo.

Paikalliset piirit sopivat säännöistä ja siitä, kuinka usein ne kokoontuvat. Pietarsaaressa piiri on siirtynyt Kauppatorille ja myynti tapahtuu torstaisin kerran viikossa kesällä, ja joka toinen viikko syksystä kevääseen. Viiden vuoden aikana tuotevalikoima on myös laajentunut, kaudesta riippuen Pietarsaaressa voi nykyään myös ostaa kalaa, hunajaa, jogurttia, sushia, marjoja, sieniä…

Miltä tulevaisuus näyttää?

– Meillä ei tällä hetkellä ole suunnitelmia laajentaa Reko-toimintaa, mutta luin hiljattain tutkimuksesta, jossa tuottajat uskoivat tuplaavansa liikevaihtonsa mitä tulee lähiruoan myyntiin parin vuoden aikana, Snellman sanoo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest