YLE: Nettikauppa uhkaa kaupunkien keskustat

YLE:n haastattelema tutkija Richard Cuthbertson varoittaa, että suomalaisisia kaupunkeja uhkaa "keskustakuolema".

Ilmoitus

Oxfordin yliopiston Saïd Business Schoolin Richard Cuthbertson sanoo, että suomalaisten kaupunkien olisi nyt nopeasti reagoitava kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksiin tai täälläkin nähdään ”keskustakuolemia”.

Kaupunkikeskustojen kohtalon ratkaisee professorin mukaan se, ymmärtävätkö kuntapäättäjät, mihin kaikkeen sekä nettikaupan että automaation lisääntyminen vaikuttavat.

– Kaupunkien pitää pystyä reagoimaan siihen, että trendit muuttuvat. Tärkein asia nyt on suunnittelu. Ei pelkkiä kauppakeskuksia voi markkinoida, vaan koko kaupunkikeskustaa. Siellä on paljon kivoja asioita, Cithbertson sanoo Ylelle.

Elämyksiä, ei ostoksia

Richard Cuthbertsonin mukaan kymmenen vuoden sisällä kaivataan nykyistä enemmän paikkoja, joissa markkinoidaan asioita sen sijaan, että niissä myytäisiin jotain. Keskustan kaupoistakin tulee tiloja, joissa voi kokea elämyksiä. Niissä ei ainoastaan pyörähdetä ostoksilla.

– Kysymys kuuluu, mikä saa ihmiset tulemaan keskustaan. Rannikkokaupungeilla voi olla jotain siihen rantaan liittyvää, samoin järvikaupungeilla. Ihmiset haluavat enemmän kokemuksia. He haluavat tulla viihdytetyiksi, Cuthbertson kertoo Ylen haastattelussa.

Richard Cuthbertson muistuttaa, että ihminen on sosiaalinen eläin. Myös kymmenen vuoden päästä on edelleen tärkeää nähdä muita ihmisiä. Sinne halutaan mennä, missä muita ihmisä on.