Work.com auttaa työyhteisöä paluussa arkeen

Salesforcen kehittämä Work.com auttaa työyhteisöjä palaamaan rutiineihin – Ehandel haastatteli Salesforcen maajohtajaa, Sami Lampista, jonka äänen voit kuulla myös Salesforcen Älyradio-podcastissa.

Korona on pitänyt useimmat etätöissä jo pitkään, mutta kun yhteiskunta alkaa pikkuhiljaa avautua, on useimmilla viimeistään nyt paluu tavalliseen arkeen – tai ainakin uuteen tavalliseen, sillä aivan entisellään tuskin mikään enää on.

Työyhteisöissä paluu uuteen normaaliin saattaa tuntua kinkkiseltä, kun pohdittavana on uusia asioita, kuten turvavälit ja työntekijöiden terveys.

Ilmoitus

Work.com sisältää uusia sovelluksia henkilöstön hyvinvoinnin seurannasta vuorojen hallintaan ja kontaktien jäljitykseen sekä hätätilanteiden hallintaan ja erilaisten suostumusten ja vapaaehtoisten hallintaan. Work.comin Command Center tuo kaikki datavirrat yhteen, jotta päätöksiä voidaan tehdä tiedon perusteella.

Joka yritys ja yhteisö maailmassa keskittyy nyt ratkaisemaan, kuinka pystytään avautumaan turvallisesti ja etenemään seuraavaan normaaliin, Bret Taylor, Salesforcen johtaja ja COO sanoo.

Work.comissa tuomme yhteen tehokkaan uuden teknologian sekä meidän kumppani- ja asiantuntijaverkoston, mikä auttaa organisaatioita avautumaan ja jälleenrakentamaan toimintansa tämän kriisin jäljiltä niin, että työntekijöiden ja kävijöiden terveys ja turvallisuus ovat pääasia, hän jatkaa.

Salesforce tunnetaan varsinkin tekoälyä hyödyntävistä asiakkuuksista ja myynnin hallintatyökaluista (CRM), jotka ovat pilvipalveluita ja heti kaikkien käytettävissä.

Globaalisti lanseerattu Work.com sopii työkaluksi missä päin maailmaa tahansa – myös Suomessa ja Pohjoismaissa. Ehandel kysyi lisää Salesforcen Suomen maajohtaja Sami Lampiselta.

 

Kerro vähän yksinkertaistettuna Work.comista?

Moni käyttää CRM-järjestelmiä prosessien tai myynnin hallintaan, mutta analytiikkaa voidaan käyttää moneen muuhunkin kuin asiakashallintaan. Work.com on kokonaisuus hyödyllisiä sovelluksia ja asiantuntijaesimerkkejä siitä, miten yritykset voivat järjestää työntekijöille ja asiakkaille turvallisen paluun toimipaikoille, nyt, kun olemme siirtymässä COVID-19-kriisin akuutista vaiheesta seuraavaan, Sami Lampinen kertoo.

Ilmoitus

 

Millaiselle yritykselle suosittelisit sen käyttöä? Jotain erityistä, mistä olisi hyötyä juuri pk-verkkokauppiaalle?

PK-verkkokauppias hyötyy eniten Salesforcen CRM-pilvisovelluksista, jotka vaihtelevat myyntivoiman automatisoinnista kumppanisuhteiden hallintaan, markkinointiin ja asiakaspalveluun. Salesforcen Lightning Platform -alusta sisältää myös helppokäyttöisiä osoita ja napsauta -mukautustyökaluja, joiden avulla voit luoda ratkaisuja yksilöllisiin liiketoimintatarpeisiin ilman ohjelmointikokemusta.

Uusi Work.com on suunniteltu auttamaan vähittäisessä toimipaikoille paluussa turvallisesti. Jos pk-yrityksellä on monta työntekijää, kovin pitkään ei pysty excelissä seuraamaan edes sitä, kuka milloinkin oli samaan aikaan samassa tilassa tartuntojen varalta.

Eniten hyötyä Work.comin englanninkielisistä sisällöistä ja sovelluksista tulee varmasti olemaan niille yrityksille, joilla on useampia toimipaikkoja kenties eri maissakin, joissa kaikissa työskentelyä ja tavarantoimituksia ja käyntejä pitää voida johtaa ja järjestää turvallisesti.

 

Sovellus valvoo esimerkiksi työntekijöiden terveyttä - miten se toimii käytännössä?

Tämä on vain yksi Work.comin monista hyödyllisistä sovelluksista ja sisällöistä. Työyhteisössä voidaan tehdä hyvinvoinnista ja paikalletulosta kyselyitä, joihin vastaaminen on tietysti vapaaehtoista. Kertynyt data antaa johtajille kokonaiskuvan, jonka perusteella vähittäinen toimipaikoille paluu turvallisesti on mahdollista suunnitella ja järjestää.

 

Alkaako sovellus esimerkiksi hälyttää, jos työntekijät unohtavat turvavälin?

Ei sentään! Work.com pitää kirjaa yrityksen käytettävissä olevista työntekijöistä, toimitiloista ja muista resursseista. Kun esimerkiksi työpisteitä on pandemian aikana ja sen hellittäessä rajoitetusti käytössä, palvelu kertoo johtajalle, milloin työntekijä voisi palata töihin. Kyse on ennen kaikkea automaatiosta datan käytössä.  Sen perusteella voi esimerkiksi tehdä vuorojärjestelyjä, jotka mahdollistavat riittävien etäisyyksien pitämisen työtiloissa.

 

Mitä sanoisit sille skeptikolle, jonka mielestä tämän tyyppiset ohjelmat rikkovat yksityisyyttä ja ovat enemmänkin vakoiluohjelmia?

Siitä ei tosiaan ole kysymys, vaan kokonaiskuvan muodostamisesta sen datan perusteella, jonka ihmiset työyhteisössä vapaaehtoisesti voinnistaan ja liikkeistään antavat. On kaikkien etu, että mahdollisen sairastumisen ilmetessä pystytään tarkistamaan, ketkä ovat voineet altistua, ja näin he voivat päästä testeihin ja hoitoon nopeasti. Samalla altistuneet ja sairastuneet saavat nopeasti tietoa, keiden kannattaa pysytellä jälleen eristyksissä riittävän ajan. Work.comissa on monta muuta hyödyllistä sovellusta ja paljon asiantuntijatietoa turvallisen toimipaikoille paluun johtamiseksi ja järjestämiseksi.

 

Kerro hieman mitä muuta ajankohtaista teillä on tällä hetkellä meneillään Salesforcessa?

Teemme koko ajan parhaamme, jotta datasta on tukea asiakkaidemme liiketoiminnalle. Julkaisimme toukokuun lopulla State of marketing -tutkimuksen, jossa on mielenkiintoisia tuloksia myös Pohjoismaista. Esimerkiksi Pohjoismaissa markkinoijien kolme suurinta prioriteettia ovat innovointi, työkalujen ja teknologioiden käytön parantaminen sekä tasapainoilu personoinnin ja asiakkaiden mukavuudentunteen välillä.

 

Haluatko kertoa jotain muuta?

Tuotamme Suomessa Älyradio-podcast-sarjaa, jossa haastattelen Suomen liike-elämän johtajia, vaikuttajia ja kasvun tekijöitä. Älytuubi puolestaan on webinaarisarjamme, jossa asiantuntijamme ja asiakkaamme juttelevat ajankohtaisuuksia erityisesti myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun maailmoista. Work.comista puhutaan lisää myös elokuun virtuaalisessa Basecamp-tapahtumassamme, Sami Lampinen kertoo.