Weekdayn uusin panostus: Farkut pahvista ja maatalousjätteistä

”Haluamme antaa isommalle yleisölle mahdollisuuden valita kierrätettävää muotia”.

H&M-ryhmän tuotemerkki Weekday on luonut yhteistyössä suomalaisyhtiö Infinited Fiber Companyn kanssa uuden version suositusta farkkumallista, vaikkakin painos on minimaalinen 64 kappaletta.

Uuden version vanhoista erottaa se, että farkkukangas on puoliksi ekologista puuvillaa ja puoliksi Infinnaa - puuvillamaista materiaalia, mikä on valmistettu tekstiilistä, pahvista ja maatalousjätteestä.

Ilmoitus

Infinited Fiber Company syntyi halusta ratkaista joitain tekstiiliteollisuuden suurimmista haasteista - jätevuoria, rajallisia luonnonvaroja ja kuluttajia, jotka vaativat kestävämpiä valintoja, yhtiö kirjoittaa.

Unelmamme on tulevaisuus, jossa kantamamme vaatteet ja kaikki käyttämämme tuotteet on tehty tasapainossa luonnon kanssa. On parempi uudistaa sitä mikä meillä jo on kuin tuottaa uutta.

Päivitettyä farkkumallia myydään Weekdayn verkkokaupassa tästä päivästä alkaen ja niiden hinta on sama kuin tavallisten farkkujen, ”jotta kestävämpi muotivalinta on demokraattisempi”.

Hajotamme jätteet ja kiinnitämme niiden arvon polymeeritasolla ja annamme sille uuden elämän Infinnan muodossa – tekstiilikuidun, joka näyttää ja tuntuu puuvillalta. Tieteellisesti se on tunnettu selluloosakarbamaattikuituna, tekstiilitoimija selvittää.

Infited Fiber Companyn tekstiilit, kun ne ovat kuluneet, voi kierrättää samalla prosessilla yhdessä muun tekstiilijätteen kanssa.

 

Tämä ei ole kuitenkaan ensimmäinen kerta, kun H&M Group tekee yhteistyötä tekstiiliyrityksen kanssa. Vuonna 2019 Weekday teki kaksiosaisen denimoutfitin kokonaan Infinnan materiaalista. Nämä olivat näyttelijä ja ympäristöaktivisti Maisie Williamsin suunnittelemat.

Tällä kertaa halusimme kasvattaa tätä konseptia ja antaa laajemmalle yleisölle mahdollisuuden valita kierrätettävää muotia. Siksi otimme rajoitetun erän yksistä suosituimmista naisten farkuistamme, joissa on 50/50 sekoitus Infinnaa ja ekologista puuvillaa farkkukudoksessa, Anna Norling, Weekdayn designpäällikkö sanoo.

Ilmoitus