Vuoden 2020 trendit?

"Tekoälyohjelmista alkaa tulla läppärin kaltainen perustyökalu ajatustyöntekijälle."

Ehandel kysyi vuodenvaihteen edellä muutamilta verkkokauppiailta ja alan ammattilaisilta menneen vuoden kuulumisia, millä mielin he lähtevät vuoteen 2020 ja millaisia verkkokaupan trendejä on odotettavissa ensi vuonna?

Netprofile on Salesforcen suomalainen yhteistyökumppani. Koska vuosi on jo vaihtunut, ei katsota enää peruutuspeiliin, vaan eteenpäin. Netprofilen asiantuntija Antti Möller teki Ehandelille koosteen Salesforcen ennustamista trendeistä, joita voimme odottaa nyt alkaneen vuoden 2020 aikana.

Ilmoitus

 

Millaisia verkkokaupan trendejä on odotettavissa tänä vuonna?

- Etiikan ja ympäristön osalta Salesforce ennustaa, että vuonna 2020 hiilitilinpito yleistyy, kun kuluttajat vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä kaikkien toimenpiteiden hiilijalanjälkeen.

- Yritysten eettisyys lisääntyy lohkoketjuilla, jotka varmistavat toimitusketjujen läpinäkyvyyden ja hallinnan.

 

- Tekoälyn osalta tapamme käsitellä ja hyödyntää tekstiä ja dokumentteja muuttuu. Tekoäly alkaa esimerkiksi tekemään yhteenvetoja laajoista asiakokonaisuuksista. Tekoälyohjelmista alkaa tulla läppärin kaltainen perustyökalu ajatustyöntekijälle.

 

- Datan ja markkinoinnin osalta vuonna 2020 datan hyödyntäminen lisääntyy, kun digimuodossa olevat resurssien käytettävyys paranee API-rajapintojen kasvun myötä.

Ilmoitus

- Markkinoijien hyödyntämien ohjelmistojen määrä vähenee, kun holistinen kokonaisnäkymä dataan korostuu.

- Vuonna 2020 uuden sukupolven CMO:t, ”kasvumarkkinoijat”, vievät markkinoinnin yrityksen bisneksen kovaan ytimeen asti.