Visa auttaa PK-yrityksiä liiketoiminnan digitalisoimisessa

Where You Shop Matters-kampanja auttamaan eurooppalaisia PK-yrityksiä toipumaan kevään kurimuksesta.

Visa rientää kumppaniensa kanssa apuun, jotta kahdeksan miljoonaa Euroopassa toimivaa pientä ja keskisuurta yritystä toipuisivat koronakeväästä. Tämä on osa globaalia 210 miljoonan dollarin tukiohjelmaa ja maailmanlaajuisesti ohjelma tavoittaa 50 miljoonaa PK-yritystä, Visa kertoo tiedotteessa.

Pienten yritysten rooli on tärkeä, kun Eurooppa lähtee toipumaan poikkeuksellisesta keväästä. Esimerkiksi Suomessa 93 prosenttia yrityksistä on alle 10 hengen yrityksiä ja yritysten 434 miljardin euron liikevaihdosta yli puolet eli 58,1 prosenttia syntyy alle 250 ihmistä työllistävissä PK-yrityksissä. Useat pienet yritykset kärsivät koronasta eniten.

Ilmoitus

Visa kertoo edelleen, että monelle pienelle yrittäjälle toipuminen on myös vaikeaa, kun kuluttajakäyttäytyminen on siirtymässä voimakkaasti verkkokauppaostamiseen. Joissakin Euroopan maissa verkko-ostokset ovat lisääntyneet yli 25 prosenttia tänä keväänä. Niin ikään lähimaksut kasvattavat suosiotaan, sillä yli 70 prosenttia Visa-korteilla tehdyistä maksuista Euroopassa on lähimaksuja ja näistä kaksi kolmasosaa tehdään lähimaksua tai puhelinta käyttäen, korttijätti kertoo.

 

Apua digitaalisten valmiuksien rakentamiseen

Visan tutkimus osoittaa kuitenkin, että alle puolet eurooppalaisista pienyrityksistä hyväksyy verkkomaksut. Kampanjan tavoitteena on auttaa yrityksiä rakentamaan digitaalisia valmiuksiaan ja vastaamaan kuluttajien kysyntään korttimaksujen hyväksymisestä – myös kivijalkaliikkeissä.

Omalla ostamisella voi vaikuttaa nyt enemmän ja konkreettisemmin kuin koskaan. Pienet yritykset ovat Suomessakin talouden kivijalka – alle 10 hengen yritykset luovat työpaikkoja ja tekevät innovaatioita kaikkien suomalaisten eduksi. Pienten yritysten selviytyminen koronatilanteesta on avainasemassa koko talouden toipumisessa. Tästä syystä hyödynnämme kattavaa yhteistyökumppaniemme verkostoa auttaaksemme pieniä kotimaisia yrityksiä selviytymään tästä kriisistä ja luomaan uudenlaisia edellytyksiä toiminnalleen, Riikka Salminen, Visa Suomen, Ruotsin ja Baltian maajohtaja kertoo tiedotteessa.

Visan yhteistyökumppaneita kampanjassa ovat Barclays, CaixaBank, Cardnet, Deliveroo, eBay, Elavon, First Data, Global Pay, Ingenico Group, iZettle, Nebanen.de, Nexi, ShopAppy.com, Shopify sekä SumUp, ja muiden odotetaan vielä liittyvän mukaan.

Shopifylla haluamme poistaa verkkokaupan perustamisen esteitä ja auttaa pieniä yrityksiä skaalaamaan toimintaansa seuraavalle tasolle. Pandemia-aikana niin yritykset kuin asiakkaatkin ovat siirtyneet verkkoon: kuluttajat ostavat paikallista ja perinteiset kivijalkamyymälät perustavat verkkokauppoja. Yhdessä Visan kaltaisten kumppaneiden kanssa teemme siirtymisen verkkoon mahdollisimman helpoksi, Shopifyn johtaja Roman Rochel sanoo.

Visan kampanja keskittyy kolmeen strategiseen alueeseen, jotka ovat PK-yritysten näkyminen verkossa, digimaksujen hyödyntäminen pienissä yrityksissä sekä pienten ja paikallisten palvelujen suosiminen.

Kampanja liittyy aiemmin julkaistuun sitoumukseen, jossa Visa Foundation ilmoitti rahoittavansa pandemian jälkeisen pienten ja mikroyritysten toipumista 210 miljoonalla dollarilla seuraavan viiden vuoden aikana, yhtiö kertoo.

Ilmoitus