Paytrail: Verkkomyynti kasvoi lähes 20 prosenttia – liikevaihto Suomessa 12,2 miljardia euroa

”Kuluttajien jokapäiväiset perusarkeen liittyvät hankinnat ovat vähitellen siirtymässä verkkoon.”

Ilmoitus

Verkkomyyntiyritys Paytrailin kyselyn mukaan verkkokaupan liikemyynti arvioidaan kasvavan vuonna 2018 noin 18 prosenttia noin 12,2 miljardiin euroon. Viime vuonna verkossa myytiin 10,4 miljardin euron edestä.

Matkailu suosituinta

Paytrailin kysely, jossa haastateltiin noin 2000 suomalaista, paljastaa, että suurin osa verkko-ostoksista liittyy matkailuun. Matkailuun liittyvien verkko-ostosten prosenttiosuus kokonaissummasta on noin 47 prosenttia. 36 prosenttia ostoksia on tavaroita ja 17 prosenttia palveluita.

– Tulokset viittaavat vahvasti siihen, että kuluttajien jokapäiväiseen perusarkeen liittyvät hankinnat ovat vähitellen siirtymässä verkkoon, Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio kertoo tiedotteessa.

Verkko-ostokset maksetaan kyselyn mukaan valtaosin verkkopankissa, jota käyttää maksamiseen 70 prosenttia suomalaisista. Matkapuhelimen käyttö on kuitenkin yleistymässä, joka on muuttamassa myös maksamisen tapaa.

Paytrailin pohjautuu YouGov-tutkimuslaitoksen kyselyyn. Kyselyssä haastateltiin 7 000 kuluttajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Vastaajista 2 000 asui Suomessa.

Elektroniikkaa ostetaan Suomesta

Puolet kyselyyn vastanneista ostaa vaatteita verkkokaupasta. Vaatteiden ostajista 60 prosenttia ostaa niitä ulkomailta. Sen sijaan elektroniikkaa ja kodin sisustustuotteita ostavista yli 75 prosenttia suosii kotimaisia verkkokauppoja.

Vaatteet ja elektroniikka ovat myös liikevaihdoltaan merkittävimmät ostosten kohderyhmät.

Ilmoitus