Verkkokauppiaat nostavat hintoja rahtikaaoksen jälkeen – kulut ponkaisseet ylöspäin

”Olemme nyt siellä”.

Konttien hinnat ovat nousseet niin paljon, että kauppiaat ovat jo nyt joutuneet nostamaan hintalappujaan kuluttajille. Kontit, jotka tulevat Kiinasta maksavat 700 prosenttia enemmän kuin ennen pandemian puhkeamista ja puutteet ovat ennättäneet jättää peittämättömät jälkensä kaupankäyntiin. Aiheesta kirjoitti Ehandelin sisarsivusto.

Esimerkkinä tästä on Systembolaget, jolla on alkoholin myyntimonopoli Ruotsissa. Se kertoi kesällä hyllyjensä ammottavan tyhjyyttään joidenkin kausituotteiden osalta.

Ilmoitus

Kuljetusketjussa on hieman syitä. On esimerkiksi ollut vaikeaa löytää niin kuljettajia kuin kuorma-autoja. Asiaan vaikuttaa monet tekijät. Sitten tilausvolyymit niin Ruotsissa kuin ulkomailla ovat yleisesti korkeat ja tätä tarvetta yritämme kohdata. Emme ole ainoa yritys, joka tekee tilauksia, vaan on monia, Anders Porelius, Systembolagetin lehdistöpäällikkö kertoi kesällä Ehandelille.

Syy konttipulaan on, mikä puolestaan on saanut hinnat nousemaan, että monessa paikassa toimintaa satamissa on vähennetty samaan aikaan kun rajoja vedettiin kiinni pandemian alkaessa. Kun rajoja alettiin taas avata, kaikki halusivat toimituksensa samanaikaisesti, mikä aiheutti todellisia pullonkauloja ja tämä on edelleen ongelma.

Se tarkoittaa suurempia kuluja tuoda tavarat kotiin, mikä puolestaan laitetaan tuotteen loppuhintaan kuluttajalle, Joel Svensson, Partykingin toimitusjohtaja kertoo Ehandelille ja jatkaa:

Olemme jo tässä tilanteessa ja joutuneet nostamaan melko monen tuotteen hintaa.

Miten olette onnistuneet takaamaan hyvän saatavuuden ja tarjonnan?

Olemme onnistuneet yhdistämään monet isommat ostot ja siten matalammat hinnat, mutta erityisen vaikeaa on, kun eurooppalaiset toimittajamme odottavat ostojensa kanssa siinä toivossa, että hinnat menevät alas ja tämän seurauksena tulee tavarapula. Joissakin kategorioissa emme ole saaneet ollenkaan tuotteita viimeisimmän puolivuotisen aikana, Joel Svensson sanoo.