Verkkokauppa tulee vaikuttamaan kaupunkien suunnitteluun

Sovituskoppi siirtyy kaupasta kotiin.

Urban Insightin mukaan verkkokauppa vaikuttaa tulevaisuudessa myös logistiikkaan, kaupunkisuunnitteluun ja kiinteistöihin. Sen vaikutus myös tehostuu, kun verkkokaupan määrä kasvaa.

Ilmoitus

Verkkokaupan liikevaihto kasvaa 10-15 prosenttia vuosittain, mikä aiheuttaa jatkuvaa rakenteellista muutosta vähittäiskaupan toimitusketjuissa. Tämä asettaa myös uusia haasteita kaupunkisuunnittelijoille, vähittäiskauppiaille ja logistiikkayrityksille. Näitä haasteita ovat muun muassa tuotteiden toimittaminen yksittäisille kuluttajille kauppojen varastojen täydentämisen sijaan, palautusten käsittely ja erilaisten toimitustapojen tarjoaminen.

- Verkkokauppa helpottaa ostosten tekoa ja mahdollistaa uudenlaista ostoskäyttäytymistä. Uutena tapana on esimerkiksi useiden eri kokojen ja mallien tilaaminen, ja niiden tuotteiden palauttaminen, jotka eivät sovi tai miellytä. Tämä johtaa siihen, että sovituskoppi siirtyy kaupasta kotiin, kertoo Swecon kuljetus- ja logistiikka-asiantuntija Robert Sommat tiedotteessa.

Sopeuduttava verkkokaupan muutokseen

Varastojen, terminaalien ja noutopaikkojen nykyinen rakenne ja toiminta sekä asuinkerrostalojen ja yksittäisten kotien logistiset toiminnot voivat muuttua merkittävästi sopeutuakseen verkkokaupan muutokseen.

- Nykyisten ratkaisujen tehottomuus korostaa tarvetta innovatiiviselle ajattelulle, jotta pystymme tunnistamaan tehokkaita ratkaisuja jakeluperiaatteiden ja strategisten toimitusketjujen suunnittelussa, toteaa Sommar.

Urban Insight keskittyy kaupunkikehityksen eri osa-alueisiin kansalaisten näkökulmasta. Sen perustan luovat Swecon asiantuntijoiden laatimat asiantuntijaraportit vuosittain vaihtuvasta teemasta.