Verkkokauppa mullisti korujen myynnin

”Korumme ovat Suomessa ja Euroopassa ainutlaatuisia” sanoo House of Elliottin myyntipäällikkö Henry Elliott.

House of Elliottin showroom ja fyysinen liike sijaitsevat Kasarminkadulla Helsingin keskustassa. Kivijalkaputiikissa kauppa käy hyvin ja perheyrityksenä toimiva koruliike näkee sen edelleen tärkeänä myyntikanavana, vaikka verkkokauppa on muodostunut heilläkin vetovoimaisimmaksi myyntifoorumiksi.

Koruliikkeen tarina on mielenkiintoinen ja sen juuret juontavat oikeastaan Aasiaan. House of Elliottin toimitusjohtaja Liisa Rantakari-Elliott asui pitkään ravintolayrittäjänä Kiinassa kunnes siirtyi 2000-luvun alussa pysyvästi Suomeen. Yrittäjäsieluinen nainen myi ensialkuun muun muassa cashmirhuiveja ja huonekaluja. Näiden sijaan ihmisten huomio kiinnittyi usein kuitenkin hänen itsensä suunnittelemiinsa helmikoruihin ja lopulta hän päätti tarttua haasteeseen. Korujen suunnittelusta tuli kokopäivätyö, joka elättää tänä päivänä koko perheen. House of Elliott syntyi ja business alkoi muovautua nykyiseen muottiinsa.

Ilmoitus

 

”Helmi-Liisa”

House of Elliottin korut ovat Liisan ja hänen poikansa Henryn suunnittelemia. Suunnittelu tapahtuu Suomessa, mutta korujen materiaalit tulevat helmiviljelmiltä eri puolilta maailmaa. Yrityksellä on henkilökohtainen suhde viljelijöihin ja lopullinen valmistus tapahtuu Kiinassa.

Ensi alkuun Liisa Rantakari-Elliott haki helmet Suomeen henkilökohtaisesti matkalaukussa ja tuli erikoisen kapsäkkinsä kanssa tullimiehille niin tutuksi näyksi, että häntä alettiin nimittää leikkisästi ”Helmi-Liisaksi”. Matkapäiviä yrittäjien arkeen mahtuu edelleen.

- Matkapäiviä on paljon ja maailmalla kiertely on tullut jo äidinmaidossa, yrityksen myyntipäällikkö Henry Elliott kertoo.

 

Finnairin katalogi ponnistuslautana

House of Elliottin korut myyvät tällä hetkellä parhaiten Suomessa, vaikka myyntiä on koko Eurooppaan. Ehkä yllättäen verkkokaupan suurin asiakaskunta löytyy pääkaupunkiseudun ulkopuolelta ja maantieteellisesti yksi vahvimmista alueista on Keski-Suomi.

- Aluksi korut olivat lentokonemyynnissä Finnairilla ja löytyivät Finnairin katalogista, Henry Elliott kertoo.

House of Elliottin tuotteet tulivat sieltä tutuksi suuremmalle yleisölle, mutta maailma muuttuu ja lentokonekaupan vähentyessä yli puolella yrityksessä panostetaan nyt sataprosenttisesti omiin kanaviin.

Ilmoitus

 

Tärkeät tuotekuvat

House of Elliott aloitti toimintansa vuonna 2003 ja verkkokauppaan panostaminen alkoi kunnolla vuonna 2008 Henry Elliottin astuessa remmiin. Verkkokaupan käynnistäminen oli uuden opettelua ja ”e-commerce”-maailmaan totuttelua, mutta vuosien varrella osaaminen on hioutunut.

- On panostettava tuotekuviin ja markkinointipalveluihin, Henry Elliott sanoo.

Suurimmat haasteet korujen myynnissä ovat hänen mukaansa ne ajat, joissa eletään sekä tuotteen arvon ymmärtäminen.

- Isoin haaste on siinä, että ihmiset ymmärtävät mikä helmi on ja mikä siinä maksaa. Tuotteen arvon ymmärtäminen, Henry Elliott sanoo.

 

Tyypillisin asiakas

House of Elliottin tyypillisin asiakas on keski-ikäinen tai sitä lähentelevä, 30-40 + iässä oleva henkilö. Ennen verkkokaupan aloittamista kivijalkaliikkeen perusasiakkaat olivat tätä iäkkäämpiä. Yksittäisiä myyntihittejä heillä ei erityisesti ole vaan korut myyvät kautta linjan, vaikka Henry Elliott nimeää lopulta yhden suositun tuotekategorian.

- Korvakoruja menee todella paljon, hän sanoo ja kertoo asiakkaiden suosivan tuotteita, joiden hintahaarukka liikkuu 49-149 euron välillä.

Viime aikoina verkkokauppiaiden keskuudessa paljon puhuttaneiden asiakaspalautusten kanssa House of Elliottilla ei ole ollut ongelmia.

- Viime vuonna palautuksia tuli kaikkiaan seitsemän kappaletta, Henry Elliott kertoo.

Verkkosivuilla asiakas jää usein tutustumaan tuotteisiin ja keskimääräinen istunto heillä lähentelee neljää minuuttia.

 

Liikevaihto kasvussa

House of Elliottin liikevaihto kasvaa vauhdilla ja viime vuoden myynti tulee olemaan noin 800 000 – 900 000 euron välimaastossa. Edellisvuoteen verrattuna myynti on tuplaantunut.

- Korumme ovat Suomessa ja Euroopassa ainutlaatuisia, Henry Elliott muistuttaa.

Henry Elliottin mukaan verkkokaupan suunta House of Elliottissa on ylöspäin. Lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu uuden asiakaskunnan tavoittaminen sekä brändin näkyvyyden lisääminen entuudestaan.