Verkkokauppa kiihdytti Ikean kasvua Suomessa – huonekalujätti säilytti markkina-asemansa

Investoi asiakaskokemukseen sekä vastuullisuuteen.

Verkkokauppa on toiminut yhtenä kasvun moottorina, kun Ikea Oy  kasvatti liikevaihtoaan 364,3 miljoonaan euroon toimintavuonna 2018. Yritys ilmoittaa, että liikevaihto kasvoi maltillisesti, 0,8 prosenttia, ja liikevoitto puolestaan 12,5 prosenttia. Tuoteryhmistä parhaiten kasvoi olohuoneeseen liittyvien tuotteiden ryhmä, joka oli toimintavuoden kaupallisena teemana.

Ilmoitus

Samalla Ikea Oy säilytti johtavan markkina-asemansa ja kasvatti myyntiään Suomessa toimintavuoden 2018 aikana jo kymmenentenä vuotena peräkkäin. Kasvua kiihdyttivät verkkokaupan lisäksi, palvelut sekä olohuoneeseen liittyvät tuotteet. Investointeja tehtiin erityisesti asiakaskokemukseen, uusiutuvaan energiaan ja kiertotalouteen.

– Olohuoneen kalusteiden lisäksi verkkokauppa vetää vahvasti: verkkomyyntimme kasvoi elokuussa päättyneenä toimintavuonna noin 24 prosenttia. Myös palvelujen kysyntä koheni 17 prosentilla ja kasvaa jatkuvasti. Asiakkaita kiinnostavat esimerkiksi erilaiset kuljetus- ja poimintapalvelut sekä kokoamis- ja suunnittelupalvelut, kertoo Ikea Suomen maajohtaja Timo Hulmi tiedotteessa.

Kestävää kasvua

Ikea Suomen markkinaosuus ja asema alan johtavana yrityksenä on pysynyt vakaana, vaikka kilpailu on kaupan alalla ollut kovaa. Haastavassa kilpailutilanteessa saavutettuun kasvuun ja parantuneeseen tulokseen voidaan Hulmin mukaan olla tyytyväisiä:

– Myyntimme ja erityisesti liikevoittomme ovat kehittyneet hyvin, vaikka kilpailu on kiristynyt ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttunut. Samalla digitalisaatio ravistelee kaupan alan rakenteita ja toimintatapoja. Vahva taloudellinen tilanteemme mahdollistaa meille liiketoimintamme kehittämisen, jotta vastaamme asiakkaidemme tulevaisuuden tarpeisiin, toteaa Hulmi.

Kuluneen toimintavuoden aikana Ikea Suomi investoi erityisesti erinomaisen asiakaskokemuksen varmistamiseen kaikissa kanavissaan. Panostuksia kohdennettiin etenkin toimitusaikojen lyhentämiseen ja toimitustapojen kehittämiseen.

– Monikanavaiseen asiakaskokemukseen investoimisen myötä optimoimme työtunteja sinne, missä ne tuovat asiakkaillemme eniten lisäarvoa. Myymälähenkilökunnallamme on tärkeä rooli asiantuntijoina, jotka auttavat asiakkaita löytämään juuri heille sopivat sisustusratkaisut. Lisäsimme henkilöstöä esimerkiksi poimintapalveluihin, joissa tuotteet kasataan verkkokaupassa asioivalle asiakkaalle valmiiksi paketeiksi, jotka he noutavat myymälästä. Haluamme tehdä ostamisesta mahdollisimman vaivatonta ja nopeaa, Hulmi sanoo.

Kiertotalous keskiössä

Vastuullisuuteen, erityisesti energiaan ja kiertotalouteen liittyvät hankkeet olivat Ikea Suomen tärkeitä investointikohteita toimintavuonna 2018. Kemin Ajoksessa sijaitseva tuulivoimayhtiö Ajos Wind Oy siirtyi Ikea Suomen omistukseen lokakuussa 2017. Sen kautta Ikea Suomi tuottaa nyt vähintään yhtä paljon uusiutuvaa energiaa kuin toiminnoissaan kuluttaa. Lisäksi Espoon ja Vantaan Ikea-tavaratalojen yhteyteen avattiin toimintavuonna 2018 Gasumin kaasutankkausasemat. Ikea-ravintoloiden ruokahävikki jalostetaan ympäristöystävälliseksi biokaasuksi, jota voi kaasutankkausasemalla tankata autonsa polttoaineeksi.

– Haluamme yrityksenä olla aktiivisesti ottamassa käyttöön uusia kiertotalouden keinoja. Tavoitteenamme on luoda parempaa arkea meille kaikille, ja tähän kuuluvat olennaisesti sekä ihmisten että planeettamme parhaaksi toimiminen, sanoo Hulmi.

Ilmoitus