Verkkokauppa iskee – urheilujätti sulkee lippulaivamyymälänsä

Konseptimyymälä Tukholman keskustassa lakkautetaan.

Ilmoitus

Verkkokaupan vahva kilpailuasema pakotti hiljattain Metra Textilierin Kalmarissa sulkemaan kauppansa.

”Toimii paremmin pienemmissä yksiköissä”

Verkkokaupan vaikutukset eivät tunnu pelkästään pienemmissä kaupungeissa. Nyt kertoo myös Salming Sports sulkevansa Kungsgatanin lippulaivamyymälänsä Tukholman keskustassa. Syyksi ilmaistaan muun muassa verkkokaupan kasvun.

- Nopea globaalinen vähittäistavarakaupan rakennemuutos ja verkkokaupan suuri kasvu tuntuu myös Salmingin kohdalla ja me olemme nyt viime vuosien kokemuksen ja fyysisiin kauppoihimme tekemiemme investointien perusteella päätyneet siihen että konseptimme toimii paremmin huomattavasti pienemmissä yksiköissä  ja ehkä ei perinteisissä A-luokan kohteissa, sanoo Salming Sportsint j Tomas Solin lehdistötiedotteessa.

Ei halua olla ”fyysinen jälleenmyyjä”

Tukholman nyt lakkautettavan myymälän lisäksi Salmingilla on tällä hetkellä oma myymälä Göteborgissa ja Berliinissä. Sen lisäksi yrityksellä on niin sanottuja partnerimyymälöitä muun muassa Zürichissä ja kohta avataan myymälä Prahassa. Prahaan avattava myymälä tulee olemaan kolmasosa nyt suljettavan Tukholman liikkeen koosta.

- Meillä ei ole tavoitteena olla fyysinen jälleenmyyjä vähittäismyyntiketjun muodossa, mutta haluamme esitellä tuotteitamme ehkä yhdessä myymälässä per maa keskitetyissä pienemmissä yksiköissä, kommentoi Tomas Solin.

Omien myymälöiden lisäksi Salming Sports myy muiden toimijoiden kuten Intersportin, Stadiumin ja Team Sportian kautta. Yrityksellä on myös oma verkkokauppa. Yrityksen liikevaihto oli vajaat 145 miljoonaa kruunua vuonna 2016.