Verkkokauppa.comin osavuosikatsaus: ”Kannattavuus parani vahvan verkkomyynnin siivittämänä”

Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 7 prosenttia 134 miljoonaan euroon.

Verkkokauppa.com raportoi tänään vuoden ensimmäisen neljänneksen tuloksesta. Yhtiön liikevaihto kasvoi 134 miljoonaan euroon, edellisvuoden 125 miljoonaan euroon verrattuna.

Yhtiö pystyi hyvin hyödyntämään kaupan siirtymistä verkkoon ja vastaamaan kuluttajien kysyntään laajalla tuotevalikoimalla ja monipuolisilla kuljetusvaihtoehdoilla. Verkkokauppa.comin online-myynti, ilman vientiä, kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 33 prosenttia vertailukaudesta, ja online-myynnin osuus kokonaismyynnistä on jo 64 prosenttia, toimitusjohtaja Panu Porkka kirjoittaa raportissa.

Ilmoitus

Yhtiön myyntikate oli 21,7 miljoonaa euroa verrattuna edellisvuoden 19,4 miljoonaan euroon ja sen osuus liikevaihdosta oli 16,2 prosenttia (15,5%).

Vertailukelpoinen liikevoitto oli 5,2 miljoonaa euroa, edellisvuoden 3,8 miljoonaan euroon verrattuna, ja se osuus liikevaihdosta oli 3,9 prosenttia (3,0%).

Toimitusjohtaja kirjoittaa edelleen raportissa yhtiön päivittäneen strategiaansa helmikuussa ja strategian jalkauttaminen on aloitettu nyt kevään aikana.

Strategian toteuttamiseen liittyy vahvasti myös yhtiön historian suurin investointi, jonka myötä varaston kapasiteetti ja kustannustehokkuus nousevat uudelle tasolle. Täysin automatisoidun pienartikkelivaraston rakentaminen Jätkäsaaren logistiikkakeskuksen ja myymälän yhteyteen käynnistyy tulevana kesänä. Valmistuessaan alkuvuodesta 2022 uusi varasto mahdollistaa entistäkin nopeammat toimitukset ja paremman tuotteiden saatavuuden merkittävästi tehokkaammalla varastotilan hyödyntämisellä. Tämä logistiikka-automaatioinvestointi on yksi tärkeä askel matkalla kohti miljardin euron liikevaihtoa vuoden 2025 loppuun mennessä, Panu Porkka kirjoittaa.

Verkkokauppa.comin sivustolla vierailtiin 17,6 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin ja B2B-myynti kasvoi 12 prosenttia.