”Verkko-ostaminen on tullut jäädäkseen”

35 prosenttia suomalaisista on lisännyt verkko-ostamista pandemian aikana.

PwC ja Norstat tekivät tutkimuksen, joka osoittaa, että pandemian tuomat rajoitukset lisäsivät verkkokauppaa ja monet kuluttajat pitävät muutosta pysyvänä.

PwC:n strategiakonsultointiin erikoistunut yksikkö Strategy& ja Norstat tarkastelivat huhtikuussa, miten Covid-19 on vaikuttanut kuluttajien tottumuksiin Pohjoismaissa väliaikaisesti ja miltä se näyttää pitkällä juoksulla. Vastaajia oli 5 500 Suomesta, Norjasta, Ruotsista ja Tanskasta.

Ilmoitus

Verkkokaupalle pandemia on ollut mannaa, sillä digitaaliset alustat ovat nyt ottaneet jättiharppauksen eteenpäin.

Selvityksestä ilmenee, että monet kuluttajat pitävät oman toimintansa muutosta pysyvänä. Toisin sanoen he eivät palaa poikkeustilan jälkeen fyysiseen kauppaan samalla tavalla kuin ennen kriisiä. Verkkokaupan osuus nousee yleensä 2–3 prosenttia vuodessa, mutta joillakin toimialoilla, kuten päivittäistavarakaupassa, verkkokaupan osuus on kasvanut muutamassa kuukaudessa enemmän kuin arvioimme aikaisemmin tapahtuvan kolmessa vuodessa, PwC:n partneri ja Suomen Strategy&-liiketoiminnan vetäjä Juuso Laatikainen sanoo tiedotteessa.

 

Miltei puolet suomalaisista huolissaan

Kun talous menee alamäkeä ihmisillä on aiempaa pienempi taloudellinen liikkumavara. Kyselyn mukaan 18–23-vuotiaista 36 prosenttia kertoi tulojensa pienentyneen pandemian seurauksena. 24–39-vuotiaista tulot ovat pienentyneet 26 prosentilla vastaajista ja 40–55-vuotiasta 21 prosentilla. 56–74-vuotiaista pienentyneistä tuloista raportoi 20 prosenttia. Suurin osa uskoi silti tulotasonsa normalisoituvan viimeistään 12 kuukauden kuluessa.

Runsaat joka kolmas on taloudellisesta tilanteestaan huolestunut ja suomalaisista 43 prosenttia sanoo näin.

 

Eniten ostettu muotia ja elintarvikkeita

Pohjoismaisista kuluttajista kaksi kolmesta on ostanut vähintään kerran netistä maalis- ja huhtikuun aikana tänä vuonna. Suomalaisista 35 prosenttia on lisännyt netissä shoppailua pandemian aikana ja eniten ostetaan vaatteita, kenkiä sekä elintarvikkeita. Kolmasosa vastaajista uskoo, että verkko-ostoksia tehdään myös kriisin jälkeen.

Maalis-huhtikuun aikana 24-39-vuotiaiden joukosta joka kymmenes teki ensimmäisen verkko-ostonsa. Yli 75-vuotiaiden joukossa jo joka neljäs oli ensiostaja.

Ilmoitus

 

Ruokakauppojen kivijalkaliikkeet silti tärkeitä

Vastaajista monet aikoivat jatkossa ostaa elintarvikkeita entistä useammin netistä, mutta 95 prosenttia vastaajista piti fyysisten elintarvikeliikkeiden olemassaoloa tärkeänä. Esimerkiksi vaate- ja kenkäliikkeiden kivijalkamyymälöitä piti tärkeänä ainoastaan 35 prosenttia vastaajista ja kirjakauppoja 47 prosenttia vastaajista.

Samalla kun verkko-ostaminen on lisääntynyt poikkeustilan aiheuttamien rajoitusten takia, se rokottaa kivijalkamyymälöitä tuplasti aikaisempaan verrattuna. Selviytyäkseen kauppiaiden on mietittävä kriittisesti, mikä rooli ja tarve kivijalkamyymälöillä on jatkossa, Laatikainen toteaa.

Covid-19 on tuonut, kuten jo todettua, uusia ryhmiä verkko-ostamisen pariin.

Aiempaa monipuolisempi ostajaryhmä lisää myyjien haasteita vastata erilaisten asiakkaiden tarpeisiin, Laatikainen muistuttaa.

PwC:n ja Norstatin selvityksen voit lukea kokonaisuudessaan: COVID-19, where next? - How to stay relevant and resilient in a supercharged shift to online.