Verkko-ostaminen kasvoi maltillisesti – eniten ostetaan Muoniossa

Yli joka kolmas suomalainen uskoo tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa vuoden kuluttua, ilmenee Klarnan kyselytutkimuksessa.

Maksupalvelujätti Klarna selvitti tuoreessa kyselyssä verkkoshoppailutottumuksia paitsi kansainvälisesti, myös Suomessa. Tästä selviää, että Suomessa eniten ostoja tehdään Muoniossa, Utsjoella sekä hieman etelämpänä Tammelassa. Klarna selvittää tuloksia äskettäin lähetetyssä tiedotteessa.

Vähiten Suomessa ostetaan Hartolassa ja lähinnä Ahvenmaan kunnissa.

Ilmoitus

Suomessa maantieteellisesti eniten verkko-ostoja tehdään Lapissa, jossa ostellaan 20 prosenttia enemmän onlinella kuluttajaa kohden kuin Suomessa keskimäärin. Pitkien välimatkojen paikassa hankitaan eniten vapaa-aikaan ja urheiluun liittyviä tuotteita sekä harrastusvälineitä.

Sen jälkeen kakkossijaa pitää Pohjanmaa, jossa ostellaan 12 prosenttia enemmän kuin muualla ja Uudellamaalla tehdään yhdeksän prosenttia valtakunnallista keskiarvoa enemmän nettiostoja. Uudellamaalla hankitaan eniten viihdettä.

Klarnan indeksin mukaan suomalaisten ostohalukkuussa kasvoi vuoden 2021 viimeisellä kvartaalilla kahdeksan prosenttia kevääseen verrattuna. 

Sunnuntait ovat vilkkaimpia ostopäiviä jo aikaisempien tutkimusten valossa ja erityisesti ostoja tehdään kello 21 jälkeen illalla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisista 36 prosenttia uskoo tekevänsä suurimman osan ostoistaan netissä vuoden kulutta.

 

Suomalaiset tutustuvat verkossa

Suomalaiset poikkeavat muista maista siinä, että täällä tutustutaan muita todennäköisemmin tuotteisiin verkossa ennen kivijalkaliikkeessä vierailua. 72 prosenttia tekee tämän taustyön ja 98 prosenttia ajoittain. Varsinkin elektroniikkaostoksilla tuotteita vertaillaan netissä. 

Huomionarvoista on myös, että yhä useammat tekevät ostonsa älypuhelimella. Suosio kasvoi vuoden 2021 aikana. Keväällä 25 prosenttia suomalaisista shoppaili verkossa mieluiten puhelimella. Loka-joulukuussa jo 32 prosenttia vastasi näin.

Ilmoitus

Haluamme jatkossa välttää puhumasta verkkokaupoissa ja myymälöissä ostamisesta kahtena eri aiheena. Jälleenmyynnin digitalisaatio etenee pandemian jatkuessa, ja kuluttajat etsivät jatkossakin palveluja ja jälleenmyyjiä, jotka tarjoavat kattavammin tietoa tuotteista, joiden avulla kuluttaja voi tehdä parhaan katsomansa ostopäätöksen, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz sanoo.

Verkkokaupan suosio on suurinta Isossa-Britanniassa, Ruotsissa ja Saksassa. Suomi sijoittuu listalla sijalle 7, Belgian ja Australian väliin.

Klarnan kvartaaleittain päivittyvä Shopping Pulse -raportti seuraa kuluttajien ostokäyttäytymistä 11 maassa ja 3 eri maanosassa. Loka-joulukuussa 2021 toteutettuun tutkimukseen vastasi yli 18,000 kuluttajaa maailmalta, mukaan lukien 1,668 suomalaista. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Klarnan omaa ostodataa yli 250,000 verkkokaupasta ympäri maailman.