Kasvua saatiin kaikissa kanavissa.
Armeijaylijäämän ja ulkoilun erikoisliike Varusteleka takoi hyvää tulosta viime vuonna. Liikevaihtotavoite vuodelle oli 12,38 miljoona euroa ja kasaan saatiin 12,64 miljoonaa euroa, joten kasvua vuoteen 2016 tuli noin 31 prosenttia. Kannattavuus parani roimasti vuonna 2017. Liikevoittoa kertyi 730 000 euroa, eli noin 61 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Liikevoittoprosentti oli 5.8 prosenttia.
Varusteleka teki hyvää tulosta ulkomailla, noin 19 prosenttia yrityksen liikevaihdosta tulee kansainvälisiltä markkinoilta joista Yhdysvallat on suurin yksittäinen markkina-alue ulkomailla.
Omat tuotemerkit vahvoilla
Yritys kertoo lehdistötiedotteessaan, että omat tuotemerkit, Särmä, Särmä TST, Terävä ja Jämä kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 54 prosenttia vastaten 32 prosenttia koko liikevaihdosta. Ylijäämää myytiin euromääräisesti lähes 2 miljoonan euron verran, mutta osuus laski hiukan vuodesta 2016. Tavarantoimittajien merkkien osuus on kaventunut, ihan suunnitelmien mukaan, sitä tahtia kun omatuotannon osuus nousee.
- Kannattavuutta paranti kustannusten maltillinen nousu ja jatkuvat panostukset siihen, että saadaan päivittäinen työ sujumaan aina vain paremmin. Se, että kannattavuus paranee on siinä mielessä tärkeä juttu, että se antaa meille mahdollisuuden investoida firman kehittämiseen ja esimerkiksi omatuotannon projekteihin. Tässä ollaan ihan hyvällä polulla, kerrotaan Varustelekan lehdistötiedotteessa.
Mitäs sitten tulevaisuus tuo tullessaan? Tällä saralla vuoden 2018 isoin projekti on Varustelekan muutto osoitteeseen Hankasuontie 11.
- Alkuhärdellin jälkeen tämän näkyy asiakkaille miellyttävämpänä ja elämyksellisempänä asiakaskokemuksena, rivakampana logistiikkana, sekä meidän jengille viihtyisämpänä ja toimivampana työympäristönä. Kansainväliset markkinat, etenkin Pohjois-Amerikka, on painopisteenä, mutta edelleenkin pidetään kotimarkkinasta hyvää huolta ja uskotaan siihen, että myös Suomessa meillä on kasvumahdollisuuksia. Oleellinen osa meidän Total World Dominationissa on se, että pyritään luomaan uutta vaurautta Suomeen. Tämä saadaan aikaan myymällä ulkomaille enemmän, kuin mitä sieltä tuodaan, kerrotaan lehdistötiedotteessa.
Seuraavan kolmen vuoden tavoitteet ovat parempi tuotevalikoima, kilpailukykyiset hinnat sekä enemmän tapahtumia.